Zomer

12 juni 2011 - Beijing, China

Het is alweer een tijd geleden dat ik een blogbericht schreef, waarvoor excuses. De afgelopen weken heb ik weliswaar genoeg beleefd (fietstochtjes, reizen, colleges, etc.), maar ik heb verzaakt om het allemaal op te pennen.

Inmiddels is het semester bijna ten einde hier aan de universiteit. Deze week hebben de studenten hun laatste tentamens voordat de grote zomervakantie begint. Dit jaar stopt onze groep eerder, omdat de studenten op militaire training moeten. Dit is een soort van dienstplicht voor drie weken, waarin de fysieke en morele conditie wordt getest. Eigenlijk hadden ze dit vorig jaar al moeten krijgen, maar toen was het allemaal te druk vanwege het zestigjarige bestaan van de Volksrepubliek.

De tijd vliegt voorbij. Het is bijna niet te geloven dat het tweede jaar er al bijna op zit voor de studenten. Het niveau van de meeste is behoorlijk op peil. Ze kunnen zelfstandig werken en eigenhandig websites en informatie over Nederland vinden en lezen. Ook hun uitspraak is vloeiender geworden. Daarnaast  hadden we in het laatste semester interessante gasten in college. Zo waren daar wat collega's van CRTV, maar ook schrijfster Lieve Joris te gast.

Maar goed, de vakantie staat voor de deur en dat kondigt zich meestal aan met extreem hoge temperaturen in de collegezaal. De maand juni is nooit echt prettig in die zin. Soms kijk ik voor de lol naar de weersberichten in Nederland en lach me rot: 18 - 22 graden, haha. Dat noem ik al koud hier in Beijing, waar het nu dagelijks naar de 35 graden schiet. Lekker stevig steil bergop fietsen is er voorlopig dan niet bij, laat staan dat je met die temperaturen tentamen moet doen.

In mei toen het allemaal nog aangenaam was in Beijing heb ik een bliksembezoek gebracht aan het zuidelijke Ningbo en Shanghai. Ningbo bezocht ik al eens vier jaar geleden tijdens een vakantie met mijn ouders aan het snikhete Zuid-China. Ik was toen geraakt door de prachtige Tianyige bibliotheek, de oudste privé bieb van China met een historie van vierhonderd jaar. Toen al had ik het idee om naar aanleiding van die bibliotheek iets te schrijven over Chinese bibliofielen, maar dat idee is lang blijven liggen tot begin dit jaar.

In de komende editie van CRTV magazine zal dit artikel verschijnen, met natuurlijk de plaatjes die ik in mei heb geschoten. Ningbo ligt overigens niet ver van Shanghai, dus ik had de gelegenheid om ook weer eens Shanghai aan te doen en twee oude vriendinnen te ontmoeten. Ik heb lang niets gegeven om Shanghai (te cultuurarm en te internationaal), maar na mijn laatste bezoek ben ik de stad toch gaan waarderen. De stad is niet zo rechtlijnig van opzet als Beijing.

Wat staat er tijdens de vakantie op het programma? In de maand juli zal ik een cursus Engels doceren doen, waarmee ik een certificaat hoop te behalen. Daarmee kan ik dan ook aankloppen bij de vele scholen om Engels te doceren. In augustus staan de plannen nog niet echt vast, indien er studenten zich aanmelden dan wil ik een cursus Nederlands geven, anders ga ik wat reizen en wellicht wat ervaring opdoen in het doceren van Engels.

1. Karin:
    12 juni 2011
    Hoi Alex,

Leuk om weer een verhaal van je te lezen.
    Ik voel de drukkende warmte van de lokalen in de zomer al bijna hier.
    Beijng zo warm, ben benieuwd wat dat met de smog doet. HIer is het al tijden heerlijk weer. We hebben net een paar meer bewolkte dagen achter de rug, met de eerste zomersebuitjes is tijden. Vandaag schijnt de zon weer overheerlijk en geeft dat heerlijke temperaturen.
    Ben benieuwd hoe je de zomermaanden gaat ervaren.
    Groetjes aan je collega-docenten en en studenten.
    Dikke knuffel, Karin
  2. Alex:
    13 juni 2011
    Ik zal de groeten doen aan collega's en studenten. Succes in de Lage Landen.