Een gouden week van gietijzer

28 april 2013 - Beijing Foreign Studies University, China

Volgende week komt mijn boek uit! Het is een bundeling van mijn columns, rijk geïllustreerd met foto's van mijn hand en is gepubliceerd bij uitgeverij Palmslag. Onderstaand het officiële persbericht.

----------

Boek ‘Een gouden week van gietijzer’

Onbevangen verwondering over de Chinese cultuur, maatschappij en geschiedenis

Begin mei brengt uitgeverij Palmslag ‘Een gouden week van gietijzer’ uit, het debuut van de in China wonende en werkende universitair docent Alex van Egmond. In zijn bundel brengt Van Egmond de columns samen die hij schreef voor het tweemaandelijkse CRTV magazine. Of het nu gaat over een Chinese wielrenner die ploetert in Noord-Frankrijk, een messenmaker op een gebombardeerd eiland, of een Nederlandse dichter die naar Chinese romantiek verlangt, altijd worden de gebeurtenissen beschreven vanuit het perspectief van een onbevangen onderzoeker. ‘Een gouden week van gietijzer’ (ISBN 978-94-917730-3-7) kost 12,50 euro en is te koop in de boekhandel of in de webwinkel op www.palmslag.nl of te verkrijgen via mijn ouders.

De onbevangen blik van Van Egmond geeft hem de mogelijkheid om verder te kijken en vooral om verder te vragen. Want waarom is alcohol zo’n sterke vriendenmaker in China en waarom gaat de Chinees zo kwistig om met verpakkingsmateriaal? Hoe komt het dat Taiwan geen provincie van Nederland is en zou de Chinese keuken werkelijk zo onovertroffen zijn als men denkt? Deze wonderlijke vragen en meer worden met een kwinkslag behandeld.

Verwonderen
Verwondering is dan ook, naast de Chinese cultuur, maatschappij en geschiedenis, de gemene deler van ‘Een gouden week van gietijzer’. Want zeg nu zelf, in een opkomende wereldmacht als China, met enorme contrasten tussen traditie en moderniteit, valt er nog genoeg te verwonderen. Of zoals de auteur het zelf verwoord: China is als gietijzer met een verguld buitenkantje.

Boekpresentatie
‘Een gouden week van gietijzer’ wordt op vrijdag 28 juni officieel gepresenteerd bij CRTV magazine in Amsterdam.

Locatie: Pakhuis De Zwijger, Piet Heinkade 179, Amsterdam
Tijd: vrijdag 28 juni om 20.00 uur

De auteur
Alex van Egmond (1976) studeerde Nederlandse Taal en Cultuur aan de Universiteit Leiden, waarna hij zijn passie voor China achterna reisde en ging werken in Beijing als universitair docent Nederlands. Maandelijks schrijft hij – o.a. voor CRTV magazine en Neerlandia/Nederlands van nu – met veel aandacht voor detail over zijn vaak frappante belevenissen in de Chinese samenleving.

----------

1. Hubert&Elly:
    28 april 2013
    Beste Alex,
    Boeken over reizen en andere landen zijn altijd boeiend. Daarom vinden wij het geweldig dat jij je ervaringen, belevenissen en indrukken gebundeld hebt. We zullen er een kopen en ook zeker lezen. Wanneer kom je voor een signeer-sessie naar Nederland ;-) ??

Veel Succes,
    Hubert & Elly
  2. Alex:
    29 april 2013
    Hallo Hubert & Elly,

Dat zal eind juni zijn, want dan geef ik een officiële presentatie. Jullie zijn van harte welkom.

Locatie: Pakhuis De Zwijger, Piet Heinkade 179, Amsterdam
    Tijd: vrijdag 28 juni om 20.00 uur
  3. Alex:
    13 mei 2013
    Gefeliciteerd met de recensie op de website van de Aziatische Tijger:

4. Alex:
    8 juni 2013
    Bedankt Tom. Op Chinasquare staat er ook een recensie door Frank Willems.