Heuvels

28 april 2011 - Beijing, China

Er zijn negen miljoen fietsen in Beijing vertelt een populair liedje, maar de laatste jaren worden dat er toch minder. De auto heeft de tweewieler verdrongen uit het straatbeeld. Met alle gevolgen (opstoppingen, parkeerproblemen, uitlaatgassen) van dien. Toch is er de laatste tijd een tendens dat de middenklasse naast een auto, nu ook een mooie fiets aanschaft. Dit heeft te maken met het groeiende besef dat een gezonde levensstijl, naast rijkdom ook een groot goed is.

Het is jammer dat de auto zo'n status heeft gekregen want de stad Beijing leent zich goed voor fietsen. Voor het merendeel is het zo vlak als een Nederlandse polder. Rondom Beijing kijken echter een paar donkere heuvels neer op de flats, wegen en historische gebouwen. Juist daar ligt de uitdaging voor de fietser die geen genoegen neemt met een vlak stukje asfalt.

De laatste tijd trek ik vaak deze heuvels in om een goed te ontspannen op de fiets. Na eerst een paar verkenningen heb ik nu een goed beeld gekregen van de omgeving zodat ik niet kan verdwalen en altijd thuis kom. Op tien à twaalf kilometer van de universiteit ligt de voet van Xiangshan, of de Geurende Heuvels. Dat is altijd het startpunt voor mijn beklimmingen, want ontspannen betekent daar meer inspannen om de zwaartekracht te overwinnen.

Er zijn verschillende routes om naar boven te geraken, de een zwaarder dan de andere. Het ligt er maar aan hoe je je voelt. Het hoogste punt ligt op 727 meter en kan beklommen worden (7 kilometer, gemiddeld zo'n 8%), maar er zijn ook andere kuitenbijters die misschien niet zo spectaculair hoog zijn, maar dat compenseren in steiltegraad (13% gemiddeld over 2700 meter).

Na zo'n beklimming wacht er altijd een fraai uitzicht op de top. Natuurlijk heb ik ook wat plaatjes geschoten met mijn compact camera. Ik hoop dit weekend terug te gaan met mijn complete fotouitrusting om dan daarboven een paar goede shots te maken. Maar ik moet eerst eens even herstellen van de laatste tocht.

1. jan en rietje:
    29 april 2011
    Alex ik snap niet hoe je het voor elkaar krijgt
    hart.gr
    Rietje
  2. Gerda en Piet:
    30 april 2011
    Hallo Alex, wat leuk om een kaart van je te ontvangen uit china! En wat een prachtig detail van een schilderij "la communion". Door alleen chinezen geschilderd of enkele? Hoor ik nog wel eens van je. We vonden het leuk om je te ontvangen van de winter. Maar nu eerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog heel veel gelukkige jaren, in china misschien, je tweede vaderland zo ondertussen!Je hebt wel aardig je werk met de studenten, en ze leren snel, zei je. Die films met ze kijken dat zal inderdaad wel eens shockerend voor ze zijn, want hier is de preutsheid allang verdwenen! Je moedetje knapt nu op van de knieopreratie gelukkig he, want het is best tegengevallen zei ze. Gisteren waren ze hier, en ze loopt nu aardig vinden we. P:etra en ik zijn een paar dagen in Berlijn geweest en hebben genoten. Veel gezien, en ik heb sporen gezocht van de val van het nazisme, is niet veel van terug te vinden, heb bv de plek gevonden waar de hitlerbunker stond waarin hij zelfmoord heeft gepleegd met oa gezin van Goebbels. Het is nu een parkeerterreintje!! De duitsers lopen er niet meer mee te koop dat begrijp je. De stad is volkomen nieuw! Nu Alex, nog heel goeie tijd in China, en als je weer eens in ons goede landje bent, kom je weer een lunch doen bij ons! Het allerbeste en leuke verjaardag! Groetjes van tante Gerda en oom Piet.
  3. Aat:
    30 april 2011
    Hallo Alex ,Van harte gefeliciteerd met je verjaardag .Nog veel goede en gezonde jaren toegewenst.Brdankt voor je kaart ,erg leuk om op deze manier iets van je te horen .Succes bij alles wat je doet .Groetjes van tante Aat .
  4. Mart:
    hé Alex,

namens ons van harte gefeliciteerd met je verjaardag,
    hartelijke groet uit het altijd mooie Katwijk aan den Rijn,

Wil, Mart en neven en nichten
  5. Corry:
    4 mei 2011
    Hoi Alex,

Wist niet dat je jarig was de 30e. Alsnog van harte!
    Dacht wel aan Juul niet aan Alex.

Gr. Corry
  6. Aat:
    9 mei 2011
    Hoi Alex ,Bedankt voor je mailtje ,Met de gezondheid gaat het goed .De koninginnedag was weer als vanouds ,heel feestelijk .de oranjevereniging is goed in het organiseren .Zelf heb ik alleen maar gezongen ,televisie gekeken ,en s,avomds naar de taptoe .Groetjes van tante Aat .
  7. Marco van Egmond:
    4 juni 2011
    Hoi Alex,

Mooie plaatjes hoor. Leuk dat je zo wat kan klimmen in de buurt van de stad. Zelf heb ik ook niet stilgezeten: http://www.climbbybike.com/nl/beklimming.asp?qryMountainID=5037

Aardig dat je even belde laatst. Binnenkort skypen?

Groetjes,

Marco