Winter

1 november 2009 - Beijing, China

En toen was het ineens winter in Beijing.

Afgelopen vrijdag kon ik nog in t-shirt naar buiten, maar vandaag konden de gevoerde jassen en Siberische bergschoenen worden aangetrokken. Muts op en naar buiten om het winterse tafereel te aanschouwen. Er lag toch zeker een pak sneeuw van tien centimeter, maar de grondtemperatuur was nog te warm, zodat het al snel begon te smelten.

De bomen werden echter topzwaar van de vele sneeuwval en hier en daar kwamen flinke takken naar beneden. Gelukkig kondigde boom dit aan met veel gekraak, want zo'n boomtak op je knar, lijkt mij geen pretje.

1. Robèrt Koopman:
    Mooie foto's!

Maar waarom al die thermoskannen buiten op straat?
  2. Coen:
    1 november 2009
    Wat een wonderlijk land. Het zou me niets verbazen als de regering deze plotselinge sneeuwbui heeft opgedragen.

Mogen we wat foto's van je huis/studio zien, je leefomgeving? Ik ben benieuwd naar hoe je woont, waar je boeken staan, waar je je dim sum stoomt en waar je dolle van stront uit je reet kakt (Reve...).
  3. Coen:
    drollen...
  4. Alex:
    de Passwordsjager

Als je even goed zoekt op mijn blog vind je ook een videofilmpje van mijn appartement. Succes ouwe Revefanaat
  5. Alex:
    Robèrt,

Ik denk dat er iemand langskomt om ze te vullen met heet water. De leefomstandigheden voor studenten zijn erg spartaans in vergelijking met Nederland.
  6. Robèrt Koopman:
    2 november 2009
    Vullen met heet water?
    Klinkt logisch en meteen ook weer niet.
    Waarom zou je tenslotte zelf geen heet water maken?

Maar goed, elk land heeft zijn eigen bijzonderheden.
  7. Alex:
    3 november 2009
    Robèrt,

Ik kan ook een thermoskan buiten mijn deur zetten, dan vult de ayi (housekeeper) deze, maar inderdaad kun je ook zelf een ketel op het vuur zetten of een waterkoker aanschaffen. In de geest van Boud zal ik eens grondig gaan uitzoeken hoe of wat.
  8. Wim van Wijk:
    8 november 2009
    Ha Alex

Ook al zo'n fantastisch avontuur, heb net die van Esther gelezen. Geweldig om in zo'n totaal andere wereld rond te lopen en dat allemaal mee te maken. Heb je blogs gelezen en je foto's gezien. Ik wens je heel veel succes en hoop dat je nog veel geweldige ervaringen mag opdoen. En zorg dat die Chinezen de taal een beetje goed uitspreken en ik niet alsnog de ondertiteling moet inschakelen.
    Groeten van je neef uit Enschede.
  9. Gerda:
    17 november 2009
    Hallo Alex, Wat leuk om al die reacties uit china van jou te lezen, en nu weten we eindelijk hoe we jou een briefje terug kunnen sturen! Dat heeft lang geduurd, en ik weet [tot mn schande] weinig tot niets van computers, maar piet heeft het voor me uitgeknobbeld! Nou wat we zagen is dat je een supermoderne flat hebt, dat had ik nou nooit gedacht. Bofferd. Volgens mij heb je een modernere badkamer als wij in leiderdorp! We hoorden wel van je vader en moeder hoe het met je ging, en ze vertelden dat dat allemaal heel goed gaat met jou in het verre China. Zijn de studenten leergierig, en kun jij je al een beetje uitdrukken in het chinees? Wat een sneeuw zagen we op de video in peking,daar zit je toch? Nou jongen, het allerbeste en we horen nog wel eens hoe het je verder daar vergaat!
    Hartelijke groeten van gerda en piet uit leiderdorp.

Hallo