Thermoskan

22 november 2009 - Beijing, China

Ik heb laatst een diepgaand onderzoek gedaan naar de mysterieuze thermoskannen die buiten stonden (zie de winterfoto's). Al die kleurige kannen buiten de slaapzalen: dat moet wel een teken zijn van God of een aanwijzing voor het einde der tijden. Op z'n minst moet het wel een conceptueel kunstwerk zijn van een lokale kunstenaar met vies lang haar.

Maar niets van dat alles. De thermoskannen staan buiten, omdat binnen het water nog niet is gekookt. Binnen in een klein hokje staat een grote ketel water te verwarmen. Dit duurt wel even en dus laten de studenten hun thermoskan achter bij de deur, om later terug te komen en deze te vullen.

De laatste tijd ben ik druk bezig geweest met het voorbereiden van de komst van Joke van Leeuwen in de eerste week van december. Zij gaat gastcolleges geven aan de studenten over de Vlaamse cultuur en de traditie van het Sinterklaasfeest. Vandaar dat het blogschrijven er een beetje bij inschoot. Om het goed te maken, voeg ik wat foto's toe van een eerder uitje aan de Lamatempel.

1. Robèrt Koopman:
    22 november 2009
    Aha, het hokje is te klein om alle thermoskannen binnen te laten staan.
    Dat is een goede reden toch?
    Gelukkig is het wel in het moderne China, in de Mao-tijd had je misschien maar één kleur/soort thermoskan en dan wist je niet meer welke van jou was :-)
    Ik ben benieuwd hoe de studenten reageren op het Sinterklaasfeest, hoe leg je dat nu uit.
    Zou graag eens een tentamen willen zien over dit onderwerp.
    Waar kom de Sint vandaan?
    Op welke dag vieren de Nederlanders het?
    Waarom is Zwarte Piet eigenlijk zwart?

Hmmm... waarom krijgen we in Nederland eigenlijk geen les in Sinterklaas?
    Dan mag Zwarte Piet gewoon zwart blijven en Sinterklaas een houdt een kruis op zijn mijter!

Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik er voor ben!
  2. Eva:
    23 november 2009
    Hey snoes, superspannend wat je allemaal aan het regelen bent! Zal vast een succes worden, hoop op wat foto's van het Sintfestijn ^^ Succes, mis je XXX
  3. Martin:
    27 november 2009
    Alex, Ik ben weer vader geworden. Tijs is geboren op 26-11-2009. weegt 8 pond. Moeder gaat alles goed. Vader heeft slaap tekort. Stuur binnenkort wel een mail

Gr martin
  4. Roosmarijn:
    27 november 2009
    Ha Alex!
    Eindelijk eens de tijd genomen om de blog van mijn reislustige neef te lezen.
    Wat een wereld, ongelooflijk. Gelukkig voel jij je er thuis. Wat leuk, hoorde van je vader over de sinterklaas lessen, te gek! Heb je al cadeautjes voor een ieder gekocht? en de buurman al gevraagd om op de deur te bonzen en de zak achter te laten..!?
    Ben benieuwd, het ga je goed!
    Groetjes van je nicht Roosmarijn
  5. Alex:
    28 november 2009
    Het Sinterklaasfeest is op vrijdag en daar ga ik zeker een leuk verslag van schrijven. Houd het in de gaten, Roos.

Groetjes
    Alex
  6. Tao:
    2 december 2009
    Alex, ik ben ook benieuwd wat mijn landgenoten zullen schrijven voor het Sinterklaasfeest...maar ik weet zeker dat het eten lekker zal zijn.
    Veel succes!