Weekend

6 oktober 2009 - Beijing, China

Dit weekend ben ik per vliegtuig naar Shanghai afgereisd om een oude bekende te zien. Cuiyan heb ik in 2007 al eens ontmoet toen ik samen met mijn ouders in Shanghai was. Na twee jaar werd het dus weer eens tijd om bij te kletsen. Ik woon nu toch (iets) dichter in de buurt (toch nog bijna 1200km vanaf Beijing).

Op wat turbelentie na verliep de reis voorspoedig. Cuiyan wachtte me op op het vliegveld en samen zijn we naar mijn hotel gegaan. Het was goed dat ze erbij was, want het hotel bleek nogal moeilijk te vinden. Ergens in het zuiden van de stad had ik via internet een kamer geboekt. De locatie lag ver van het centrum af, maar ik had mijn huiswerk gedaan en gezien dat het metrostation vlakbij was.

Toen ik de volgende dag naar het centrum ging, bleek dit metrostation tevens het Shanghai Zuidstation te zijn voor de treinen en een hub voor de langeafstandsbussen. Vanaf de ingang naar de metro moet ik, met zekerheid, anderhalve kilometer hebben gelopen door gangen en winkelcentra. En overal zwermden reizigers rijendik naar de treinen, bussen en metro's.

De zondag heb ik de hele dag met Cuiyan kunnen doorbrengen. We hebben een boottocht gemaakt over de Huangpu rivier en hadden zodoende mooi zicht op het financiële centrum van Shanghai. In twee jaar tijd was er weer eens aardig wat verbouwd langs de oevers. De boot keerde om bij de plek waar volgend jaar de Wereldexpo wordt geopend. Werklieden waren bezig met de laatste paviljoens en het aanleggen van de infrastructuur.

's Avonds heb ik met de ouders van Cuiyan gegeten in een restaurant aan de beroemde winkelstraat Nanjinglu. In de middag was het hier al hutjemutje van de mensen, maar 's avonds was het er zo druk dat je er compleet gestoord van werd. Ik was flink vermoeid van de hele dag in de brandende zon lopen, dus dat zal het frustratieniveau ook wel verhoogd hebben. In elk geval werd het een gezellige avond met de Chinese vrienden uit Shanghai.

1. Karin:
    6 oktober 2009
    Met bijzondere interesse jouw verhaal gelezen en de foto's van Shanghai bekeken. ;)
    Wat een enorme stad!
    Tof dat je daar een vriendin kent.

Besos,
    Karin
  2. Robèrt Koopman:
    6 oktober 2009
    Als je een "hekel" aan drukte hebt zou ik niet naar China gaan :-)
    Voor mij staat China gelijk aan drukte.

Dat is vast een verkeerde indruk van mijn kant!
  3. Martin:
    ni hao,

ni hao ma?

Wo hun hao!
  4. jan en rietje:
    14 oktober 2009
    Alex ik ga het boek kopen..en ik verheug mij er op het te lezen.Trouwens ik vind het interessant om, via je site, te lezen wat je zoal mee maakt in China. Hart. groeten van Jan.
    Rietje
  5. Arnoud:
    26 oktober 2009
    Gefeliciteerd met Het Verraad van de Tekst,
    Ik zal het inkijken bij kooyker en aanschaffen.
    Verder alles kitsch in het overvolle land, als ik mag begrijpen uit je beschrijvingen?
    Hier gaat alles z'n gangentje. Ik sta volgende week in het leidsch Dagblad.Nu maar duimen dat de verkoop aanzwengelt. Rijk word ik er niet van.
    Al het goede

Alex