Verraad

11 oktober 2009 - Beijing, China

Nu alweer een jaar geleden schoof ik aan bij het college van de gastschrijver in Leiden. Het eerste semester van 2008 was de, in New York woonachtige, schrijver Arnon Grunberg te gast. Voor mij was zijn komst naar Leiden extra interessant, omdat ik eerder mijn bachelorscriptie had geschreven over hem. Om precies te zijn over de mysterieuze Weense schrijver Marek van der Jagt die al snel werd ontmaskerd als zijnde Grunberg zelf. Grunberg bleef daarna nog twee jaar lang ijskoud volhouden dat hij niets te maken had met Marek van der Jagt, maar dat terzijde. De veranderingen in Grunbergs proza na Van der Jagt was toen mijn scriptieonderwerp.

De gastcolleges van Grunberg gingen over waarheid en kampliteratuur. Pittige onderwerpen waarbij hij ons studenten kritisch liet nadenken over de teksten die we te lezen kregen. Ook liet hij de studenten aan het woord en met elkaar in discussie gaan. Om de colleges nog boeiender te maken, haalde hij er een aantal keer een expert bij. Al met al kijk ik er positief op terug. Zijn gastcolleges staan bij mij in de toptien van memorabele colleges tijdens mijn tijd in Leiden.

Toen de gastcolleges waren afgelopen, konden enkele studenten als ze dat wilden nog meeschrijven aan een verhalenbundel. Het thema sloot aan op de reeks gastcolleges en luidde als volgt: schrijf de waarheid over jezelf in fictie. Natuurlijk deed ik mee toen, ook had ik me al maanden bezig gehouden met Grunberg. Ik schreef op de deadline een verhaal en stuurde dit in.

Dat was begin januari dit jaar. Inmiddels is het boek daadwerkelijk uitgekomen en ligt in de winkel. Samen met nog een stuk of tien studenten hebben we ons laten inspireren door bovenstaand thema. De uitwerkingen zijn zeer divers en geven stof tot nadenken. Arnon Grunberg en professor Jaap Goedegebuure schreven beiden een inleiding bij de verhalen.

De verhalenbundel heet Het verraad van de tekst. Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, oktober 2009, 160 pagina's. Euro 17,50.

1. John en Linda:
    11 oktober 2009
    Alex, wat leuk! Zag dat in de recensie op pinkbullets.nl jouw bijdrage extra werd vermeld als een prachtig verhaal. Niet verkeerd... Ik ga het boek binnenkort halen (eerst even langs Schphol, hoor) en ben erg benieuwd. Gefeliciteerd!
    Linda
  2. Martin:
    11 oktober 2009
  3. Eva:
    12 oktober 2009
    Babe, je verhaal is ook echt prachtig, terecht :D Bedankt voor de bloemetjesthee, pakketje lag hier in Haarlem op me te wachten, supersweet! Kus Eev
  4. Esther:
    14 oktober 2009
    Da's cool!!! Wat zijn we toch een beroemde familie aan het worden;)
  5. Eva:
    19 november 2009