Weekend

12 maart 2011 - Beijing, China

Het nieuwe semester is alweer even aan de gang en ik zit weer helemaal in de Beijing-modus. Dit weekeinde was er veel te doen in de stad voor mij en mijn studenten. In chronologische volgorde: een ontmoeting met de familie Van Gulik, een literair interview met Lieve Joris en nog een optreden van Raymond van het Groenewoud.

De Nederlander Robert van Gulik (1910-1967) is vooral bekend bij het internationale publiek met zijn Rechter Tie romans (Judge Dee). Hij werd geboren in Nederland, groeide op in Nederlands-Indië, studeerde vervolgens in Leiden, om ten slotte te gaan werken als diplomaat in Azië. Zijn diplomatenwerk was echter meer iets dat hij erbij deed, want zijn grootste passie was de (klassieke) Chinese en Japanse cultuur en taal. In dit gebied ontwikkelde hij zich tot een groot kenner.

Twee zoons, een dochter en een kleindochter van hem waren naar Beijing gekomen voor de lunch in Capital M. Dit is een trendy restaurant dat op een toplocatie staat, uitkijkend over Qianmen en het Plein van de Hemelse Vrede. Samen met mijn collega Lin Xiaoxiao waren we naar deze ontmoeting gegaan. Na het driegangenmenu gaf professor Thomas van Gulik een aanstekelijke presentatie over het leven van zijn vader. Aanleiding voor de lunch was overigens de publicatie van de Chinese vertaling van de Van Gulik-biografie. In 1993 verscheen de Nederlandstalige editie en nu kan dus ook het Chinese volk kennis maken met dit genie.

Zaterdagmiddag was ik met enkele studenten aanwezig bij een lezing van de Belgische journaliste en reisschrijfster Lieve Joris. De lezing stond in het kader van een Literair Festival dat georganiseerd werd door The Bookworm, een café, bilbiotheek en podium. Lieve Joris is een paar maanden in China om onderzoek te doen voor haar nieuwe boek. Ze is voor geïnteresseerd in de relatie tussen Afrika en China. Dezelfde avond was er ook een intiem concert van Raymond van het Groenewoud. De zaal was gevuld met Belgen en dus een goede gelegenheid om ook eens de Vlaamse gemeenschap te ontmoeten. Al met al een druk maar gezellig weekend.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mart:
    21 maart 2011
    hey Alex,

leuk, Van 't Groenewoud. Verstaan (en begrijpen) de Chinese meisjes de teksten van Raymond??
    (Oe, la, la, meisjes! Ze komen goed van pas...
    Neem me mee, neem me mee..)

je ôme
  2. Alex:
    27 maart 2011
    Hoi,

Ik denk dat ze dat niet goed hebben begrepen. Het Vlaamse dialect zijn ze sowieso niet gewend ~~

Gr
    Alex