Fotowandeling

4 april 2011 - Beijing, China

Een paar weken terug heb ik een Canon EOS 40D body overgekocht van bevriende fotograaf Tony Vingerhoets. Tony maakt al zolang ik mij kan herinneren prachtige foto's voor het magazine van CRTV. Op zijn website http://www.tonyvphoto.com/ kun je zelf een kijkje nemen. Tony maakte mij weer enthousiast om te gaan fotograferen.

Vroeger heb ik een tijdje gefotografeerd als hobby. Ik had toen een oude Praktica spiegelreflex en speelde daar wat mee in de duinen van Katwijk. Die foto's liggen ergens opgeborgen in een kartonnen doos, want ja, we hadden nog te maken met het analoge tijdperk. Met zo'n oude Praktica leer je wel de basis. Tenminste dat dacht ik.

Er komt nog heel wat bij kijken om echt mooie plaatjes te maken. Diafragma, belichting, camera rechthouden, hogere ISO of juist niet, enzovoort. Met Tony had ik vorige week al een fotowandeling gemaakt om de camera te leren kennen. Met geleende lenzen uit Tony's megagrote cameratas welteverstaan, want ik moest toen nog steeds een lens kopen. Inmiddels is dat gebeurd.

En dus ging ik met Tony op stap naar Jingshan park. Dit is een kunstmatige heuvel in het centrum van Beijing, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de Verboden Stad. Ook al woonde Tony al meer dan zes jaar in Beijing: hij was daar nog nooit geweest. Maar nog erger was dat hij zijn statief niet bij zich had, want het weer was goed voor panoramafoto's. Maar goed, andere shots waren uit de hand te nemen en dus hebben we een gezellig middagje foto's geschoten.

Tony heeft de gave om bijzondere mensen aan te trekken. Soms ben je hem even kwijt en staat ie te praten met een tandenloze zwerver. Dat soort ontmoetingen. Aan het einde van de middag raakten we zo aan de praat met een Chinese dame die zelf ook aan het fotograferen was. Voor ik deze zin heb getypt, zaten we al in een koffiebar de dame in kwestie te ondervragen. Zo leverde de fotowandeling ook nog een schoon plaatje op ;)

1. Je moedertje:
    9 april 2011
    Dag lieverd,

Mooie foto's ,dat belooft wat voor de toekomst!
    liefs, ma