Vakantie

5 juli 2010 - Shanghai, China

Het laatste semester van het academisch jaar 2009-2010 is nu afgesloten. Mijn vakantie is dus begonnen. Ik ben zaterdag naar Shanghai gevlogen om daar de laatste dagen voor mijn vertrek naar Nederland door te brengen. Als ik hier over straat loop, vraag ik mij af en toe af: wat doe ik hier? In dit broeierige klimaat vallen de mussen letterlijk van het dak. Shanghai is veel vochtiger en warmer dan Beijing.

Afijn, ik weet wel wat ik hier doe en wat ik nog van plan ben. Ik heb een ontmoeting gehad met de moedertaalspreker Nederlands aan de Shanghai Foreign Studies University. Erg leuk om met haar van gedachten te wisselen over het lesgeven in China. Zij zit inmiddels al twee jaar in China. Verder heb ik ook met een Shanghainese afgesproken die ik ken, en heb ik diverse plekken bezocht die ik voorheen had gemist. Ik heb deze keer vooral het oude Shanghai leren kennen. De oude wijken met Europese architectuur.

Morgen ben ik van plan om de Shanghai Expo te bezoeken. Ik geloof dat er per dag zo'n 300.000-400.000 (!) bezoekers daarheen gaan, dus ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. Wachtrijen van vijf uur waarschijnlijk. In elk geval wil ik het Nederlandse paviljoen zien.

Daarna ga ik met de nachttrein terug naar Beijing, pak mijn koffers in en vertrek 8 juli vanaf Beijing (tussenstop in Parijs) om dan op donderdag 8 juli om 19.50 uur aan te komen op Schiphol. Terug in het vaderland!

1. Eva:
    7 juli 2010
    Hoe was de expo? Ben zelf in 2000 in Hannover geweest, echt zo groots! Succes in de nachttrein, zal vast weer very warm zijn. (Maar het kan erger: gisteren gevlogen, meter gaf buiten 42 en in de cockpit 43 graden aan :p!) Maar babe, goede reis terug naar NL en ik zie je over een weekje!!!! Worden superleuke dagen, Eev en Flex in Portugal, the adventures continue ^^ Knuf.