Raggen

19 juni 2010 - Beijing, China

De laatste colleges zijn inmiddels afgerond en de studenten hebben gisteren het eerste tentamen (luisteren) gehad. Het einde van het eerste jaar is dus bijna voorbij en dus is het tijd om de balans op te maken. Over het algemeen ben ik heel tevreden over de resultaten van mijn studenten. Ze waren stuk voor stuk leergierig en hebben heel hard gewerkt aan hun Nederlands. Het is mooi om te zien dat ze september vorig jaar met niets begonnen en nu een jaar later kunnen praten over diverse onderwerpen en hun mening of gevoelens kunnen uiten.

Natuurlijk is er nog genoeg werk aan de winkel. Ze hebben dit jaar veel Nederlandse grammaticaregels en uitdrukkingen gekregen, maar ze moeten in het komende semester nog heel veel gaan oefenen om de juiste zinsvolgorde en uitdrukkingen te gebruiken. Daarnaast missen sommige studenten nog het zelfvertrouwen om in de klas te spreken en blijven zij een beetje achter. Voor mij zal dat de uitdaging zijn in het tweede jaar om die studenten naar een redelijk niveau te tillen.

Maar goed, tussen de bedrijven door is het ook belangrijk om te ontspannen. Daarom laat ik mijn mountainbike zo een à twee keer per week uit in de buurt van Tiancun. Dit is een buitenwijk in het westen van Beijing. Er is daar een mooi park waar ik lekker kan raggen. Tussen de grazende geiten: dat wel. Meestal ga ik in de ochtend als de temperatuur nog aangenaam is.

Verder heb ik een flinke dvd-collectie opgebouwd en kijk ik graag een filmpje. Achter de universiteit heb ik een goede dvd-winkel gevonden waar echt goede films te verkrijgen zijn. Vooral de verzamelboxen zijn mijn favoriet daar. Zo heb ik laatst in een keer alle films van Hayao Miyazaki (animatie), Stanley Kubrick en Ingmar Bergman aangeschaft. Voor appel en ei. Maar natuurlijk allemaal legaal. :p

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Coen:
    19 juni 2010
    Een paar tips (aantal van mijn lievelingsfilms):

- Chaos Calmo
    - Adam's Apples
    - Amadeus
    - Momento
    - Gladiator

Kom je nog naar Nederland deze zomer? Zou leuk zijn om even een colaatje te drinken op strand:)
    Hoe dan ook, ik ga straks voetbal kijken in jouw huis, bij Mark dus.

Fijne vakantie!
  2. jan en rietje:
    20 juni 2010
    Hoi Alex,
    Overmorgen komen je ouders een wijntje bij ons
    drinken.
    Je zal zeker " over de tong gaan".
    Hart. gr.
    Rietje
  3. Paul Westgeest:
    25 juni 2010
    Alex,
    Doet me goed dat je het nog steeds naar je zin hebt. Blijft toch een heel avontuur.
    Het beste!
    Paul