Toerist

12 september 2009 - Beijing, China

Na een zware week lesgeven wil de docent ook wel eens ontspannen. Daarom heb ik even voor toerist gespeeld. Eerst een bezoek gebracht aan de Wanshou tempel die op een paar honderd meter van de campus ligt. Deze boeddhistische tempel dateert uit de Ming-dynastie en ligt naast de rivier die naar het Zomerpaleis stroomt. De keizerlijke familie stopte dan ook hier wanneer zij naar het Zomerpaleis vaarde. De Keizerins weduwe Cixi bleef hier in de late Qing ook weleens overnachten.

Binnen in het complex waren vitrines te zien met bijzondere voorwerpen uit de Chinese geschiedenis tot aan de Tang-dynastie. Allemaal afkomstig uit opgravingen in de buurt van de tempel. Het porselein kon mij bekoren. Ik hoop snel een goede winkel tegen te komen zodat ik de kasten kan vullen van mijn nieuwe apartement. Want de verhuizing is inmiddels achter de rug.

Vandaag ben ik met een stel studenten van Slowaaks en hun Slowaakse docente naar de Grote Muur getrokken. Dit werd een trip met drie verschillende stadsbussen van wel bijna twee uur.  Maar zoals Laozi eens zei: het eindpunt is niet van belang, maar de reis ernaartoe wel. Met wat stramme benen kwam ik bij Badaling aan.

Ik had deze sectie van de muur altijd gemeden, omdat het niet het spectaculairste deel is van de muur en omdat het altijd gigantisch druk is. Ik ging er dus maar vanuit dat het kermis zou worden en daarin werd ik niet teleurgesteld. Hordes verkopers dongen naar de gunst van de klant, t-shirts, petjes, plastic muren en et cetera schoten mijn blikveld voorbij.

Eenmaal op de muur was het filewandelen tot aan de top en weer terug. De zon brandde fel en de maag knorde, want er was bar weinig schaduw of te eten op de muur. Na een ontspannende tocht schuifelen over het historische monument kon ik mij net als andere Chinezen vergapen aan de zwarte beren, die beneden in een bak spastisch zaten te bedelen om wat voedsel.

Thuisgekomen na alweer een vermoeiende busreis vroeg ik mij af wat er nu het spectaculairst was: de muur of de mensenmassa die eroverheen kroop?

1. Eva:
    12 september 2009
    Aiai wat een dag ;) Lekker toch weer de toerist uithangen :p! Leuke pics, alleen die poor bears!! Kus
  2. Martin:
    12 september 2009
    Ik zat al te wachten op een leuk verhaal. Alex 5 dagen wachten is niet goed voor een mens. Maar ik heb genoten van je schrijven. Elke dag kijk ik weer op deze site en hoop ik weer een leuk avontuur te lezen.
    leuk verhaal en mooie foto's. Kijken of er morgen weer een verhaal op staat, zo niet dan kijk ik overmorgen weer.
  3. Robèrt Koopman:
    13 september 2009
    Hoi Alex,

Heerlijk om je blog te lezen!
    Blijft bijzonder dan Chinezen Nederlands willen leren :-)
  4. Marco:
    14 september 2009
    Ha die Alex,

Goed om te horen dat het daar in Beijing zijn gangetje gaat. Eergisteren heb ik nog in Bunnik gechineest (o.a. Pekingeend!), maar jij zou het waarschijnlijk niks gevonden hebben. Je moet maar snel terugkomen, want dan kun je weer lekker gaan fietsen. Volgens mij lukt dat daar niet zo goed, of wel? Gesink gaat als een speer in de Vuelta en staat nu tweede. Kun je je mailadres een keer doorgeven? Groet en het beste.
  5. Karin:
    15 september 2009
    Tjonge wat een drukte.
    Toerist zijn in China doen ze ook al met velen tegelijk.
    Wel een heel mooi gezicht en boven het klimmen meer dan waard. Moet ik echt zelf eens gaan beleven.
    Hoop dat je ons Laaglanders nog veel van China laat zien!
    Groetjes,
    Karin