Dit is het boek

7 september 2009 - Beijing, China

Deze ochtend heb ik mijn eerste les mogen geven aan de eerstejaars studenten. Enigszins met een wee gevoel stond ik op deze morgen en zorgde ik dat ik op tijd bij het klaslokaal was. Ik moest nog even langs het kantoor om een stapel informatieboeken over Nederland te halen. Deze zijn ooit eens bezorgd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken en lagen al een tijdje te verstoffen op het kantoor.

Het leek mij leuk om deze uit te delen aan de studenten na de les. Daarvoor moest ik wel met een zware doos naar het klaslokaal lopen. Je moet iets voor je studenten overhebben, want niet alleen ligt het lokaal een paar straten van het kantoor vandaan; het lokaal bevindt zich ook nog op de zesde verdieping. En over het opnemen van een lift begint de architect pas na te denken als het gebouw meer dan acht verdiepingen telt.

Gelukkig geeft men in China de eerste verdieping cadeau, want men telt de begane grond mee als verdieping, maar toch... het was een hele klim.

Het lesgeven ging aardig. Ik heb zoveel mogelijk Nederlands gepraat en heel woorden herhaald. De niveauverschillen zijn best groot, maar goed het is nog maar de eerste les voor ze, dus wie weet wat voor supertalenten zich nog gaan ontwikkelen. Men is erg goed in het herhalen van wat de docent zegt, maar uit zichzelf iets zeggen is iets dat ze niet echt gewend zijn.

Ik had ook moeite met de namen van de studenten. Ik kan nog geen goed onderscheid maken tussen de verschillende jongens en meisjes. Ze hadden wel naamkaartjes op hun tafel staan, maar deze hadden ze weggedraaid omdat ze hun eigen naam nog moesten leren :)

Over een paar dagen mag ik weer voor de klas staan. Dan geef ik les in spreken. Voor nu kan ik me weer even voorbereiden, want ik had tijd over. Gelukkig schoot mij het spelletje 'galgje' te binnen. Daarmee heb ik de laatste tien minuten kunnen vullen.

1. Coen:
    7 september 2009
    Ik denk dat het spelletje galgje daar nog een iets andere connotatie heeft dan in Nederland. Hopelijk heb je ze niet afgeschrikt;)
  2. ma en pa:
    Hoi liefste,

Wat leuk om je verhalen te horen, klasse hoe je het doet!!!Morgen effe skypen om 9.30 ?

veel liefs en het allerbeste, pa en ma
  3. Esther:
    7 september 2009
    Zeg,heb je nu al een vrouw en kind opgedaan?;) Dat gaat snel. Ik geloof dat de Aziaten hier in London beter aan hun Engels kunnen gaan werken;)...
  4. Alex:
    8 september 2009
    Goethe,
    Had uwe grootheid niet eens gezegd: 'Es gibt am Ende doch nur vorwärts!'
  5. Eva:
    8 september 2009
    Hee lief, zo leuk om met je te skypen gister weer ^^ Hoe was het bezoek aan de tempel en heb je de opdracht binnengehaald? Dikke kus van de jarige Eev XX
  6. Karin:
    11 september 2009
    Hoi Alex,
    Leuk om te lezen dat nu ook je lessen van start zijn gegaan. Wel spannend zeker. Lijkt me best even wennen.
    Dat spelletje galgje is een goed idee. Als we nog meer spelletjes voor je moeten bedenken, laat het maar even weten.
    Denk bijvoorbeeld aan, ik zie, ik zie, wat jij niet ziet...

Lieve groeten,
    Karin
  7. Paul Westgeest:
    11 september 2009
    Alex,
    Veel succes en een goede tijd toegewenst in het verre Beijing.
    Ik blijf je avonturen volgen.
    Paul W.
  8. Aat:
    12 september 2009
    Hallo Alex,Een berichtje uit Katwijk .Succes toegewenst ,het spelletje ik ga op reis en neem mee ,is ook leuk .Het is namelijk een heel oud spelletje .Kom je er niet uit ,dan hoor ik het wel .Groetjes van tante Aat .