sms

15 september 2009 - Beijing, China

Of hoe sms't een Chinees?

Deze prangende vraag kreeg ik eens te horen. Het antwoord is simpel.

Mijn mobiel, die ik direct na aankomst heb aangeschaft, heeft een functie om karakters in te toetsen. Het werkt als volgt: je toetst de klank in van het karakter dat je nodig hebt. Dit werkt volgens het pinyin-systeem dat in de vorige eeuw de standaard is geworden om Chinese karakters uit te drukken in het Romaanse schrift. Vervolgens verschijnt een balkje met mogelijke opties. Je kunt door de hele karakterlijst scrollen naar het juiste karakter.

De functie is zo slim om suggesties te geven van veel gebruikte woorden, zodat je niet te lang hoeft te zoeken. Voor mij is het allemaal nogal omslachtig en lastig, maar de Chinezen zelf kunnen razendsnel sms'en omdat ze het gewend zijn.

Naast karakters kan ik de invoermethode ook wijzigen, zodat ik cijfers en letters kan invoeren. Dit kan allemaal in één sms gebeuren. Reuzehandig allemaal, maar voor de buitenlander even wennen.

1. Karin:
    15 september 2009
    Hé Alex,
    Je belofte aan Thor ingelost, zo lees ik.
    Was een boeiende vraag en een al even boeiend antwoord. SMS-en in het Chinees lijkt me echter heel ingewikkeld.
    Lieve groet,
    Karin
  2. John en Linda:
    15 september 2009
    Hallo Alex,
    Interessant! Als ik het zo eens bekijk lijkt me dat ni hao niet altijd zegt wat je bedoelt....
    Groetjes,
    John en Linda
  3. Alex:
    16 september 2009
    Karin,

Een belofte aan Thor kun je maar beter inwilligen ;) Zeker na mijn fiasco bij de Ginkgo-boom.
  4. Robèrt Koopman:
    19 september 2009
    Een Philips mobiel?
    Wist niet eens dat die bestonden?
  5. Alex:
    20 september 2009
    Schijnbaar wel, want ik heb er één.