Jaarboek

29 november 2009 - Beijing, China

Gisteren werd in Amsterdam het Jaarboek 2008-2009 van The Blue Poet Society gepresenteerd. Alle leden van het Boudewijn Büch-genootschap, waar ik dus ook bij hoor, hebben zich uitgeleefd in verhalen en artikelen die aansluiten bij de fascinaties van deze in 2002 overleden schrijver/dichter/televisiepresentator.

Büch was een persoon die als autodidact (ook al beweerde hij eens twee doctorandustitels te bezitten) een grote hoeveelheid kennis tijdens zijn leven vergaarde. Weetfeitjes en vergeten gebeurtenissen uit de geschiedenis van de popmuziek, wereldliteratuur, ontdekkingsreizen, enzovoort, moesten tot op de bodem worden uitgezocht. Bekend zijn zijn reisverhalen over afgelegen eilanden en de bijzondere, en vaak ook de bizarre geschiedenissen daaromheen.

Ook in het Jaarboek 2008-2009 halen de schrijvers vergeten gebeurtenissen voor het voetlicht. Paul Dentz schreef over het trieste leven van Jemmy Button, de vuurlander die als een curiositeit naar Engeland werd verscheept en Mart Jansen schreef in een wervelende stijl over het al even wervelende leven van de Portugese dichter Luis de Camoes, die zelfs de onderkant van China aandeed.

Het enthousiasme dat Büch met zijn boeken en latere werk voor de televisie kon overbrengen, heeft zelfs zo aanstekelijk gewerkt, dat de leden van The Blue Poet Society hun idool nareisden. In 2008 bracht een groep leden een bezoek aan het liefelijke plaatsje Weimar in voormalig Oost-Duitsland. Het eerste wat bij de naam Weimar te binnenschiet, is natuurlijk Goethe. De grootste dichter van Duitsland woonde bijna zijn gehele leven in dit stadje en blies er ook zijn laatste adem uit. Goethe was Büchs grootste passie en hij liet niet na om dit aan zijn publiek kenbaar te maken.

Er mag wel gezegd worden dat Büch Goethe heeft geïntroduceerd bij het grote publiek. Vandaar dat een bezoek aan Weimar al jaren op het verlanglijstje van The Blue Poet Society stond. Dit bezoek heeft geresulteerd in een aantal interessante bijdrages over Goethe, maar ook over de wereld om hem heen. Zo schreef Joris Crabbendam een aanstekelijk verhaal over Goethe en zijn geologische reizen naar het Harzgebergte en van mijn hand kwam een bijdrage waarin de relatie tussen Goethe en de jonggestorven dichter Novalis uit de doeken wordt gedaan.

Ik zou zeggen, probeer een exemplaar te bemachtigen, lees het en wie weet begrijpt u wat dat enthousiasme van Büch allemaal teweeg kan brengen.

Te verkrijgen door een mailtje te sturen naar Léon: [email protected].

1. Karin:
    29 november 2009
    Lieve Alex,
    Het was gisteren weer een bijzondere en gezellige happening. Het Jaarboek ziet er prachtig uit en is dee keer superdik, 140 bladzijden maar liefst. En dat is slechts voor € 17,50 te verkrijgen.

We hebben gisteren natuurlijk aan je gedacht en je krijgt de hartelijke groeten van alle aanwezigen.
  2. Mart:
    29 november 2009
    Ha die Alex,

Was gisteren een gedenkwaardige dag, prachtig jaarboekkie zoals Karin reeds schreef.
    Dank ook voor al je werk dat je, ondertussen voorbereinden voor je china ` trip`, dat je verzet hebt. Trouwens ook reeds in China zijnde.Nogmaals dank daarvoor.
    Nu je in rustiger vaarwater terecht bent gekomen, mocht je je vervelen een chinese (mandarijns is ok)vertaling van het jaarboek zou wel leuk zijn...;-)

Mocht je nog gaan gokken, een bezoek aldaar aan het Camoes museum en het grotje zou ik je zeker aanraden en dan alles opkopen om dat dan vervolgens naar mijn bekende adres aten verschepen.
    Alex als het goed is gaat binnenkort een exemplaar jouw richting op.
    groeten,
    mart