Stenen

20 januari 2010 - Kunming, China

In de afgelopen dagen hebben we een extreem lange busreis gemaakt naar Shi Lin. Heel vroeg in de ochtend waren we vertrokken omdat het Woud op 120 km afstand van Kunming ligt. Eerst moesten we naar het busstation, dat bij nader inzien tien kilometer buiten het centrum lag. Vandaar was het de bedoeling om een bus naar de plek te nemen, maar die bleek niet te rijden of was al weg (dat werd niet helemaal duidelijk).

Desondanks was het wel mogelijk om een ritje naar de nabijgelegen plaats Shi Lin City te rijden. Dat hebben we gedaan, maar dit bleek achteraf een rit van bijna 2,5 uur te zijn met veel stops onderweg in obscure dorpjes. Ik vond het nogal vervelend, maar voor mijn vader was alles prachtig, want hij kon een glimp van het platteland opvangen en weer veel indrukken opdoen. In de buurt van Shilin werd het landschap ook indrukwekkend met de stenen en rotsen die als tanden uit de grond staken.

In Shi Lin City aangekomen hebben we een stadsbus genomen naar Shi Lin, de toeristenplaats. In de bus en op straat werd al snel duidelijk dat Beijing erg ver weg is. Je ziet dat het ruw volk is hier met verweerde, donkere koppen. Eens temeer wordt duidelijk dat Beijing een stuk geciviliseerder is. Toen we uiteindelijk op de plaats van bestemming waren aangekomen, bleek dat we in totaal vier uur onderweg waren geweest!

Toch was het meer dan de moeite waard. Het Stenen Woud leek op een decor uit een theaterproductie, maar was toch al te echt. Het park werd gerund door de Yi stam. Een etnische minderheid die in felgekleurde klederdracht loopt. Ze reden rond met golfkarretjes om luie Chinezen naar een aantal attracties te brengen, maar eigenlijk was het veel leuker en interessanter om op eigen houtje te dwalen door de verweerde stenen. Sommige van deze 'bomen' waren dertig meter hoog.

De terugreis verliep een stuk sneller, omdat de bus de expresweg nam. Toch voelde we ons erg moe en de laatste twee dagen in Kunming waren dan ook rustdagen. Momenteel zitten we nu in Lijiang, een klein stadje met een oude kern op 800 kilometer van Kunming. Waarschijnlijk blijven we hier tot maandag, want de omgeving is hier erg fraai. Daarover snel meer.

1. Gerda:
    21 januari 2010
    Zo mensen, jullie leuke brief gelezen en wat een avonturen en wat een reis. Byzonder die mooie boerenchinese koppen, en het stenen woud. En de kleurige meisjes. We hebben de stad ynnin opgezocht, ik schrijf natuurlijk de naam verkeerd! Hier alles goed.De vorst is even weg maar keert weer terug! Nog heel fijne dagen en liefs van Gerda en Piet. XXX
  2. nel:
    21 januari 2010
    Hallo lieverds,
    Wat een prachtige plaatjes en verhalen. Mooi dat het mogelijk is jullie reis op deze manier te volgen. Geniet!!!!
    Veel liefs van ons XXX

Ps: Alex, wij willen je ook als China-reisleider, wanneer gaan we???