Kunming

17 januari 2010 - Kunming, China

De stad Kunming is de laatste jaren explosief gegroeid, waardoor het hier toch net zo druk en chaotisch is als in Beijing. Toch heeft de stad een fijne atmosfeer. Ik denk dat dat komt door het eeuwig zonnige klimaat en de subtropische flora die her en der langs de straten staat. Ook zie je hier ontzettend veel etnische minderheden rondlopen. Vaak in kleurige kleding en met veel versieringen.

We hebben een bezoek gebracht aan de Yuan Tong Tempel. Een groot complex met nog een actieve boeddhistische gemeenschap. Pilgrims liepen af en aan met wierookstokjes, bogen vijfmaal voor elk beeld en gingen na het achterlaten van een aflaat weer voldaan naar huis.

Dichtbij het centrum staan ook nog twee oude pagoda's uit de Tang en de Yuan dynastie. Het is indrukwekkend om op te kijken en dan te bedenken dat deze torens uit de middeleeuwen stammen. We hebben wat foto's geschoten en mijn vader kon nog even zijn Engels oefenen met de schoolkinderen die op een picknickbank hun huiswerk zaten te maken.

Aan het einde van de middag zijn we nog een rondje door het Green Lake Park gewandeld. Er heerste een gezellige drukte en op elke tien meter was een bandje neergestreken. Ze speelden op traditionele instrumenten en schijnbaar deden ze dat voor de lol, want een fooi geven was niet mogelijk.

Dit alles was alweer eergisteren. We doen nu zoveel indrukken op dat het nauwelijks is bij te benen.

1. Karin:
    Lieve Alex,
    Heerlijk voor je, zo'n vakantie én dat samen met je ouders. Geniet van de leuke tijd en de warme dagen.
    Hier is het inmiddels ook wat warmer; de laatste sneeuw smelt nu snel. Doe je ouders veel groetjes. Ben benieuwd wat jullie samen nog meer aandoen.
    ciao, ciao,
    Karin
  2. jan en rietje:
    Lieve
    Alex,Joop en El
    Wat een geweldige reis maken jullie.
    Jan en ik genieten van de foto's en de verhalen
    Het moet toch heerlijk zijn om dit allemaal te zien
    En Alex heerlijk om dit allemaal met je ouders te delen.
    Hier alles oke. Jullie plantjes doen het goed.
    Onze kinderen en Katya zijn weer weg. Even slikken.
    Tot de volgende reactie
    Veel liefs
    Jan en Rietje

3. Esther:
    Nihauw!

Leuk jullie gesproken te hebben. Ik heb na aanleiding van jullie weer een beetje contact gezocht met India. Dat sfeerbeeld wat je schetst, met de wierookstokjes in een boeddistische tempel, brengt het weer in geur en kleur naar boven! Ook het armoedige straaltje water wat hier vanochtend uit de douche kwam (terwijl ik mn haren wilde wassen) deed me weer aan India denken. Paul is nu druk bezig met repareren.
    Hou je pa een beetje in de gaten; dat moet schokkend zijn voor die kinderen, zo'n stamelende oude blanke man met snor die probeert gebroken Engels met ze te spreken;)

Goodbye,

Esther