Lijiang

22 januari 2010 - Lijiang, China

Lijiang ligt aan de voet van de Himalaya, dichtbij Tibet en de grens met Thailand. De etnische minderheid Naxi heeft in deze streek de grootste populatie. Je herkent ze aan de donkere huid en de wat ruwe trekken van de gezichten. Daarnaast spreken ze ook een dialect dat voor Han-Chinezen onverstaanbaar is. Juist die Han-Chinezen komen met busladingen naar Lijiang voor de schone lucht en de prachtige natuur.

Inderdaad is de lucht nog zuiver en het uitzicht op de Jadedraak Sneeuwberg is zonder meer fantastisch. Deze berg steekt met zijn 5600 meter boven de vallei uit en Lijiang ligt zelf al op 2400 meter! Wat tot gevolg heeft dat we na een stukje traplopen al buiten adem zijn. En trappen zijn er genoeg in de oude stadskern. Deze kern is misschien wel de grootste trekpleister.

Hordes bezoekers slenteren door de nauwe straatjes langs vele winkeltjes met lokale en niet zo lokale producten. Alles is er te koop: borduurwerk, batik, houtsnijwerk, beeldjes, kraaltjes, spiegeltjes, lakwerk, et cetera. Gedurende de dag doen een aantal Naxiwijfjes een stijf dansje op het grote plein en 's avonds veranderen een aantal tentjes in een soort van nachtclubs waar bonkende housemuziek wordt gedraaid.

Is Lijiang toeristisch? Nou en of! Maar toch is het gemakkelijk om van de gebaande wegen af te wijken en je eigen Lijiang te ontdekken. Even een paar steegjes in en je kunt de oude huisjes bezichtigen zonder in de rug te worden aangevallen door een tourgroep. Daarnaast zijn er ook genoeg bezienswaardigheden buiten de stad.

Vandaag zijn we bijvoorbeeld in het dorpje (gehucht is misschien een beter woord, ook al wonen er bijna 1 miljoen mensen rond dit gehucht) BaiSha geweest. Een vriendelijke en wel heel relaxte taxichauffeur bracht ons daarnaartoe met een slakkegangetje. Hij woonde in BaiSha en was blijkbaar zo trots op zijn dorp dat hij heel langzaam over de binnenwegen reed. In het dorpje was op zich niet echt veel te doen, maar dat deerde niet.

Pa deed er een geweldige aankoop en had dan eindelijk zijn boeddhabeeldje (waar hij al de hele reis naar zoekt en over praat). Afdingen is niet echt zijn ding, maar hij had ten minste wel zijn boeddhabeeldje. Voor een plaatje van deze aankoop kunt u hier terecht www.xenos.nl

1. Esther:
    22 januari 2010
    Haha, die pa! Xenos klinkt ook zo exotisch natuurlijk;) Prachtige foto's zeg. Geweldig.

Esther
  2. Eva:
    23 januari 2010
    Wellicht vinden jullie die ene perfecte Chinese hoed ook nog... ;)?
    Wow wat zijn jullie in een mooie omgeving! Zeeer schoon. XXX Eev
  3. Corry:
    Hallo Alex en ouders,

De berichten van januari gelezen prachtig en wat een mooie foto's. Wat leuk dat je ouders daar fietsen.
    Heb jij zo lang vakantie als docent?

Geniet ervan. Groetjes,

Corry
  4. jan en rietje:
    Wat een prachtige foto's
    Jullie maken wel een geweldige reis.
    El, jij op de fiets, zo vertrouwd,
    of je bij AH boodschappen ging doen
    Heerlijk om met jullie mee te genieten.
    Hier is alles prima. Vandaag regenachtig.
    Afgelopen donderdag goed gezongen. Ik mis
    jullie wel hoor.
    Tot het volgende bericht.
    Liefs
    Jan en Rietje
  5. Marco:
    Hoi reisgenoten,

Ziet er goed uit daar. Wat een ontzaglijk indrukwekkende berg op de achtergrond. Fraai!
    Hier is alles goed. Gertrude is alleen lang verkouden geweest en heeft nu een kuurtje.
    Oh ja, Alex: de mountainbike staat inmiddels in de schuur! Ik heb er nog geen meter op kunnen rijden, want ik heb nog geen schoenen voor die SPD-pedalen...

Groetjes van Marco en de rest
  6. Marco:
    24 januari 2010
    hallo oma opa en alex gaat alles goed in china.
    Lennart wil niks zeggen zegt hij.
    ik heb nog wel wat te vertellen Maaike ging nog naar de grote school.
    en we moesten een lied zingen voor de school.
    voor een juf die nog moest slagen voor de juffen school.en het was heel gezellig en grappig want na elk land kwam een jongen met een pop voorbij en iedereen moest toen steeds lachen.
    er waren 6 landen als eerste nederland als tweede belgié als derde italié als vierde frankrijk en als vijfde maroko en als zesde india.
    ik krijg ook een race fiets.veel succes in china
  7. Tante Wil:
    25 januari 2010
    Hallo reizigers,
    Wat prachtig waar jullie nu zijn!
    Dat is echt genieten lijkt me!
    Liefs,
    Mart en WIl