Druk

23 september 2009 - Beijing, China

Algelopen week van hop naar her geweest voor mijn verblijfsvergunning. Met stapels papierwerk ben ik naar het politiebureau geweest om mij te laten registreren. Gisteren kon ik mijn paspoort dan weer ophalen. Ze hadden er een mooie sticker ingeplakt waarmee ik officieel mag blijven. Blij dat dat weer geregeld is. De grote feestweek begint ook al snel.

Volgende week zal het 60-jarig bestaan van de Volksrepubliek worden gevierd met optochten en demonstraties. Tevens begint direct daarna het Herfstfeest, waarbij men elkaar maancakes aanbiedt. De winkels liggen al sinds augustus vol met dozen cakes. Binnenkort zal ik ook een paar dozen aanschaffen om weg te geven aan mijn relaties hier.

Over relaties gesproken. Ik heb via mijn Chinese collega contacten kunnen leggen met de ambassade. Ook daar willen ze graag meewerken aan de promotie van Nederland en de Nederlandse taal. Wellicht dat er in de toekomst leuke avonturen uit voortkomen. Voor Chinese studenten die Nederlands studeren zijn er sowieso weinig mogelijkheden om met Nederlanders of Vlamingen om te gaan.

Verder heb ik een instituut gevonden waar ik Chinees kan leren. De prijs is redelijk, maar helaas ligt dit instituut een eindje uit de buurt van Beiwai. Met de bus ben je ongeveer 45-30 minuten kwijt om daar te komen, terwijl de afstand misschien niet meer dan zeven kilometer is. Helaas loopt alles hier vast als het spitsuur is en fietsen lijkt mij een tikkie te gevaarlijk.

1. Martin:
    23 september 2009
    Ik zeg fietsen of hardlopen.
  2. Esther:
    24 september 2009
    Yo, feesten...en werken, ho maar!;)
  3. nel:
    25 september 2009
    Lieve Alex,

Eindelijk eens een berichtje van mij. Het is fijn te horen dat het zo goed met je gaat. Ik blijf je volgen!! Veel liefs van je tantetje (en ook van Arend natuurlijk) xxx.
  4. Alex:
    28 september 2009
    Nel
    Goed om te horen dat de hele familie mijn blog kan vinden en volgt. Leuk!