Sinterklaas

7 december 2009 - Beijing, China

Afgelopen vrijdag vierden we het Sinterklaasfeest in de klas. Als verrassing *kuch* kwam de Sint ook even langs. De Sint bracht pepernoten en speculaas mee voor de studenten, want dat hadden ze natuurlijk nog nooit geproefd. De hele week hadden de studenten al informatie van Joke van Leeuwen gekregen over het Sinterklaasfeest in Nederland en België. Groot was hun verbazing toen ze hoorden dat de Sint naast Nederlands ook vloeiend Chinees sprak. Maarja, de Sint is al zo oud dat hij tijd genoeg heeft gehad om dit te leren.

Joke van Leeuwen en ik speelde voor hulppieten, want die konden er helaas niet bij zijn. De Sint deelde cadeautjes uit en stond bij elke student even stil. Slechte eigenschappen werden op de hak genomen, maar de Sint wist daarnaast ook wel dat de studenten heel hard studeren op hun Nederlands. Voor elke student had de Sint een klein presentje, maar ook de grote kinderen kwamen aan bod. De docenten en Joke van Leeuwen was de Sint niet vergeten. Over iedereen had de Sint geheime informatie ingewonnen.

Ik kreeg op mijn kop omdat ik de namen van de studenten soms vergat of dat ik twee studenten doorelkaar haalden. Dat vond de Sint niet leuk en dus stelde hij voor dat ik 's avonds voor het slapen gaan even oefen met onthouden. Toch zag de Sint ook wel brave eigenschappen bij mij en mocht ook ik een cadeautje ontvangen. Toen alle aanwezigen een cadeautje hadden ontvangen, maakte de Sint zich klaar voor het vertrek. Hij had zijn schimmel om de hoek geparkeerd. Onder het zingen van Dag Sinterklaasje verliet de Sint het klaslokaal. Wie weet doet de Sint volgend jaar opnieuw Beijing aan.

Na Sinterklaas nam Joke van Leeuwen afscheid van de studenten. Ze heeft voortreffelijk college gegeven en ik denk dat de studenten, net als de docenten, met veel plezier zullen terugkijken op deze week.

1. Robèrt Koopman:
    7 december 2009
    Zelfs het "bij de Sint op schoot zitten" werd niet overgeslagen!!

En die camera-ploeg?
    Waar is die van?
    En er zijn dus beelden gemaakt!
    Die komen later beschikbaar?
  2. Coen:
    7 december 2009
    Die Sinterklaas... Die man zit toch altijd maar weer vol verrassingen.

Ik vind de studenten wel een beetje benauwd kijken. Weet je zeker dat ze niet bang waren het zoveelste slachtoffer te worden van een of andere bisschop?
  3. Alex:
    8 december 2009
    Die filmploeg was een beetje raar inderdaad. Ze waren niet uitgenodigd of zo, en ze zeiden dat de opnames voor privégebruik waren. Dus misschien dat ik de komende dagen mezelf zie langskomen op een van de honderd tv-zenders hier.

En zo benauwd voelden de studenten zich ook weer niet hoor. Toen de cadeautjes tevoorschijn kwamen, was de Sint hun grootste vriend ;)
  4. Esther:
    8 december 2009
    he broerders,

wat geinig!!!! Haha! Ik heb vooral filmpjes van YouTube laten zien en veel muziek laten luisteren. We hebben een dobbelspel gedaan wat heel leuk was. Grappig genoeg kwam 'Sinterklaas' tijdens ons kerst concert binnen lopen. 'T was wel niet de echte maar een bisschop. Anyway, ik kon mn lachen bijna niet inhouden. Ik moest wel want ik zat in het koor op de eerste rij;)

Merry x-mas alvast en tot de volgende x,

de kerstvrouw
  5. Tao:
    11 december 2009
    Alex, geweldig! I wish I were there...
    Tao