Gastschrijver

3 december 2009 - Beijing, China

Deze week hebben we een gastschrijver op bezoek uit Nederland... of nee Vlaanderen... wat is het nu? Nouja, laat ik de beschrijving die Joke van Leeuwen van zichzelf gaf maar aanhouden: ze voelt zich een Nederbelg. Tegenwoordig woont ze al een aantal jaar in Antwerpen en vervult daar tot januari 2010 de functie van stadsdichter. Voorheen woonde ze op diverse plaatsen in zowel Nederland als België. Vandaar dat ze half Belg, half Nederlander is, maar twee halven is totaal ook een nationaliteit, zoals ze vertelde.

Zij geeft de studenten uitleg over de gewoontes in België en Nederland. Cultuurverschillen tussen de buurlanden lopen als een rode draad door de colleges deze week. Op woensdag haalde zij hier de historische context bij. Ook voor mij zaten er verrassende en nieuwe weetjes bij. Veel woorden die in Nederland als ouderwets worden beschouwd, zijn in Vlaanderen heel gewoon en blijven langer behouden. Dit alles had zijn oorsprong in de economische neergang van Vlaanderen na de Val van Antwerpen in 1585. Maar natuurlijk speelde de minachting van Franstaligen voor de Nederlandse taal in latere eeuwen ook een grote rol.

Mevrouw Van Leeuwen heeft ook de edele kunst van het Sinterklaasdichten bijgebracht. Na een workshop van twee uur hadden de studenten met haar medewerking een gedicht van zestien regels gemaakt. Daarnaast heeft ze ook veel gesproken over wie die man uit Spanje nu eigenlijk is en waar hij oorspronkelijk vandaan komt. Erg leuke colleges en ook heel nuttig.

Voor morgen staat het uitdelen van cadeautjes op het programma. Misschien dat de goedheiligman zelf ook komt, maar waarschijnlijk heeft hij het al te druk met al die kinderen in Europa.

1. Robèrt Koopman:
    6 december 2009
    Ik blijf mij toch verbazen over het feit dat er toch zoveel studenten in de klas zitten hoor!
    En dan serieus het Sinterklaas-feest bespreken.
    Ik ben wel benieuwd naar de gedachte van de studenten over dit onderwerp.
    Hoe kijken zij aan tegen dit oer-Hollandse feest?
    Lachen ze er om?
    Of bestuderen ze de materie vol aandacht?

Bijzonder is het uiteraard wel!
  2. Gerda:
    6 december 2009
    Hoy Alex, hier weer eens tante Gerda, dankzij Piet kan ik jou weer eens eenberichtje sturen, hij zoekt de hele huppeldepup, zoals ik het computergebeuren noem, voor me op! Wat leuk al die reacties van je vrienden en vriendinnen, en we vonden de foto van de sint in het college ook grappig. Inderdaad zullen de chinezen dat een merkwaardig feest vinden, maar zo krijg je weet van de cultuur van andere volken. Als iemand van jouw studenten nog eens in Nederland komt, moeten ze beslist naar het rijksmuseum en dan het schlderij van Jan Steen bekijken van het sinterklaasfeest, het huilende jongetje, en die grootmoeder die toch nog een verassing voor het ventje heeft, jij kent het schilderij on getwijfeld!

Het gaat geloof ik wel heel goed met jou, wat een ervring om in dat land, wat je al een beetje kent, les te geven aan jonge mensen.

Geweldig dat je ouders i januari komen, die mensen hebben heel veel plezier in de verichtingen van hun kroost! En terecht. We waren laatst bij de uitreiking van de aanmoedigingsprijs voor Marco, de Menno Hertzingerprijs geloof ik, erg leuk, wij zijn natuurlijkook erg trots op jullie, zulke knappe neven! En ik kan je melden dat ik voor mn verjaardag van Petra het boek: het verraad van de tekst, heb gekregen! Ik moet het nog lezen, maar verheug me op de verhalen; inmiddels heb ik gehoord van Joop dat jou verhaal de voorkeur van Grunberg heeft! Erg leuk allemaal.

Nou jongen, nog veel succes in dat verre Oosterse land wat zo Westers aan het worden is; ik heb net een boek van Paul Theroux gelezen, het heet: China per trein. Ik meen dat hij dat boek heeft geschreven in 1989, en wat is sinds die tijd demaatschappij in China al weer veranderd, als je de kranten leest en jullie verhalen over China. Maar misschien toch nog veel achterstand in het achterland, denk ik. Het is natuurlijk een immens land. Heb jij datboek wel eens gelezen? Nu Alex, nogmaals veel succes, een goeie Kerst en jaarwisseling ! Hartelijke groeten van Gerda en Piet uit Leiderdorp