Blikje

15 december 2009 - Beijing, China

Maandag zijn mijn buurmeisjes helaas vertrokken. Ze waren hier drie maanden in Beijing om Engels te leren en zijn teruggegaan naar Shandong om te gaan werken als geologen. Met hen had ik de afgelopen weken veel etentjes gehad en mijn Chinees geoefend. We zaten ongeveer op hetzelfde niveau (zij qua Engels uiteraard) dus dat werkt dan heel goed.

Bij het afscheid gaven ze me een klein metalen blikje met snoepjes. Het was afkomstig uit Japan en deed me onmiddellijk denken aan de film "Hotaru no haka" of onder de Engelstalige titel "Grave of the Fireflies". In deze droevigstemmende, maar o zo mooie animatiefilm heeft het meisje Setsuko als enige bezit zo'n zelfde metalen blikje met snoepjes. Wanneer de snoepjes opraken en Setsuko zwaar ondervoed raakt, dient het blikje als graf voor vuurvliegjes.

De buurmeisjes hebben ongetwijfeld nog nooit gehoord van deze film en de rol van het blikje daarin, maar ze zouden de film toch eens moeten zien. Al is het alleen maar om te laten zien, dat het gewone volk, aan welke zijde dan ook, de dupe is van een oorlog. De relaties tussen Chinezen en Japanners zijn nog steeds wat moeizaam vanwege de gebeurtenissen van vijfenzestig jaar geleden.

Maar goed, ik zit dus zonder taalpartner, maar toch niet getreurd want ik heb deze week voor het eerst mijn privé-docente Chinees ontmoet. De eerste les staat voor donderdag gepland. Hopelijk is ze goed in het doceren, want dan hoef ik niet meer naar buiten de universiteit voor les. Ze woont namelijk op de campus.

Tot slot nog het prachtige bericht dat Boudewijn Büch nu ook ons zonnestelsel doorkruist. Zondag is een planetoïde naar hem vernoemd. Kijk maar op http://www.buchmania.nl

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wim van Wijk:
    20 december 2009
    Ha Alex,
    mooie verhalen en belevenissen. Ik hoop dat je ook nog wat toeristische uitjes meemaakt tussendoor. Omwille van de diplomatie heb ik nog een goede boekentip voor je. Lees de boeken van Gavin Menzies (heeft ook 2 websites) met de titels 1421 en 1434 over de Chinezen die al in 1421 de wereld per schip ontdekten (en niet Columbus) en in 1434 al in Venetië waren en daar veel kennis en kaarten achterlieten (die Columbus later gebruikte). Je leerlingen zullen trots zijn dat te horen. Veel plezier daar en doe die Chinezen de groeten van je neef uit Enschede. Ps. ook de boekdrukkunst komt daar vandaan.
  2. Tante Wil:
    23 december 2009
    Alex, vanuit Katwijk wensen we je hele fijne kerstdagen toe en een mooi 2010.
    Liefs, Tante Wil en Ome Mart en al je neven en nichten
  3. Corry:
    24 december 2009
    Hallo Alex,

Ik volg je nog steeds.
    Vanuit P. een goede Kerst (vieren ze dat in China?) en een voorspoedig, leerzaam en vooral een goed BB-jaar gewenst.

Hartelijks,

Corry