Silla

21 februari 2010 - Kyongju, Zuid-Korea

Gisteren (20e) ben ik van Seoul naar Gyeongju gereisd met Korea's hoge snelheids trein. De rit ging door mooie heuvels en eindigde dus in het zuiden van Korea, dichtbij de kust. Deze streek staat bekend als de bakermat van de Koreanen en is een grote toeristentrekpleister in dit land. Niet zo 'verwonderlijk, want overal vind je de overblijfselen van de Silla-dynastie, die het schiereiland in 56vC verenigde.

Ik ben na aankomst neergestreken in Hanjin Hostel, een bekend adres voor backpackers als ik alle briefjes en foto's  aan de muren moet geloven. Omdat het laagseizoen is, valt het nogal mee met de reizigers. Gisteren was er nog een Canadese gast, maar vandaag heb ik het idee dat ik het hele hostel voor mij alleen heb. Aan de familie Kwon die het hostel runt, kan het niet liggen. Vader Kwon is een vitale man die aan yoga doet (en dit desgewenst ook even voordoet in de achtertuin) en daarnaast is hij ook nog een begaafd kalligraaf en verwoed postzegelverzamelaar. Tien tegen twee dat ik waarschijnlijk wel met een inktschilderij naar huis ga.

In de omgeving vallen direct de grafheuvels op. Sommige zijn wel meer dan dertig meter hoog. Ik presteerde het om er een te beklimmen en boven op de top wat foto's te schieten. Een kwartier later kwam er een boze Koreaan aan de voet van de heuvel gebaren dat dat niet mocht. Maar goed, ik had mijn foto's. :) De Silla regeerde van 56vC tot 935nC en heeft dus nogal wat koningsgraven nagelaten. Echt overal zie je die artificiele heuvels. Wat de Silla ook hebben nagelaten zijn de vele boeddhistische kloosters en kunst. De dynastie zag zich als de mecenas van het boeddhisme en dat heeft veel fraaie bezienswaardigheden opgeleverd. De komende dagen ga ik een aantal bezoeken.

1. Robèrt Koopman:
    21 februari 2010
    De foto van de schuine helling met die twee bomen kan zo op een grote poster, is werkelijk schitterend mooi.
    Vreemd landschap met die grafheuvels, mag je uit respect geen foto's maken maar huizen ertussen bouwen is geen probleem?
  2. Corry:
    21 februari 2010
    Hoi Alex,

Bijzonder de grafheuvels. Prachtige foto's! Dat wordt volgende jaar een adembenemende kalender.
    Goede reis verder.

Corry
  3. Eva:
    23 februari 2010
    Alex,

Super om je belevenissen te volgen, je maakt weer van alles mee ^^. De humor in je blog (fam Kwon) wordt gewaardeerd en men steekt er ook nog wat van op ;)

Kus Eev