Namsan

23 februari 2010 - Kyongju, Zuid-Korea

Om toch eens wat meer van de omgeving te zien en dan op eigen houtje had ik gisteren een fiets gehuurd. Het was wel even wennen om weer te fietsen, maar de omgeving maakte veel goed. Ik ben naar de heuvels gefietst van Namsan. Volgens de gids waren daar veel rotssculpturen te zien. Uiteraard ter ere van Boeddha.

Aangezien de Silla zich actief inzette voor het Boeddhisme werd hun grondgebied ook wel het land van Boeddha genoemd. Vandaar dat ook de historie van de koningen heel sterk verbonden is met mythologische verhalen en legendes. Heden ten dage is er op zich nog maar weinig over van de monumenten die de Silla hebben achtergelaten. Brand, plunderingen, oorlogen door Mongolen, Neo-confusionisten en later de Japanners heeft veel vernietigd. Toch wordt datgene dat nog bewaard is gebleven uitbundig gekoesterd.

Aan de grond en de (vaak) onthoofde beelden wordt een soort spirituele waarde toegekend. En dit lokt  veel pelgrims naar de heilige plaatsen. Overal zie je Koreanen gebeden prevelen en rituelen uitvoeren. Zo zag ik bij het onderwatergraf mensen offers brengen en een soort dienst bijwonen onder leiding van een monnik. Daar tussendoor hobbelden dan weer de toeristen en dat ging toch heel goed samen.

In de Namsan heuvels viel het aantal pelgrims wel mee en waren het meer de wandelaars die erop uit trokken. Ik had mijn fiets bij de ingang gezet en was eveneens de heuvels ingetrokken. Hoewel de heuvel niet erg hoog was (400-500 meter), bleek het toch een aardige klim te zijn. De paden en het bos hier zijn niet zo aangeharkt als in Nederland en ook niet bestraat en voorzien van een kabellift zoals in China. Dus het werd zwoegen op de soms gladde hellingen.

Na dik een uur bereikte ik de top waar ik mooi kon neerkijken op de vallei die 400 meter onder mij lag. Daarna kon ik afdalen langs een steile  bergwand, waar beneden nauwelijks nog sprake was van een pad. Maar goed, ik haalde heelhuids de eindstreep en mijn fiets was niet gejat. Terwijl ik uitpufte bij de ingang moest ik constateren dat ik, behalve mooie vergezichten, eigenlijk geen enkele rotssculptuur gezien had. Die lagen nog een paar kilometer verder helaas.

1. Joris:
    23 februari 2010
    Goed te lezen dat je weer op de fiets zit. Nog even doorzetten voor een sculptuur.

Veel groeten uit Delft
  2. jan en rietje:
    23 februari 2010
    Ha Alex,
    Weer een mooi reisverhaal. Leuk om nu eens alles
    vanaf je fietszadel te bekijken.Alhoewel de klimtocht op de heuvel mij de rillingen bezorgde.
    De foto's zijn prachtig. Dat grote boeddhabeeld
    heeft iets heel liefs, vind je niet ?
    ( een glimlachend gezicht en zo'n ondeugend
    gleufje in de kin.)
    Hart.gr.
    Jan en Rietje
  3. Alex:
    24 februari 2010
    Ha Jan en Rietje,

De uitdrukking van de Boeddhabeelden hier is ook heel karakteristiek voor deze streek. Het heeft iets sereens ook.
  4. keesenjanna:
    24 februari 2010
    hallo Alex je wordt een echte wereldburger met al dat reizen de Koreanen doen het op de Spelen heel goed kun je dat ook volgen daar in Korea wij wensen je nog veel reisplezier groetjes van tante Janna en oom Kees
  5. Alex:
    25 februari 2010
    Tsja, als Kramer de verkeerde baan neemt, kan iedereen wel een gouden plak winnen :p
    Leuk dat jullie mijn blog ook volgen.
  6. Marco:
    25 februari 2010
    Eindelijk kun je weer eens aan je fietsbenen werken! Ga zo door... Kom maar gauw weer naar Nederland. Dan gaan we samen biken. Ik vind het best leuk op de fiets in het bos.
  7. nel:
    5 maart 2010
    Lieve Alex,

Fijn te horen én te zien dat je je prima vermaakt. Het lijkt me een vreemde gewaarwording om je in een gebied te bevinden dat zo vijandig tegenover elkaar staat. Gelukkig zijn daar ook de Boeddhabeelden: vredig en sereen. Het gaat je goed, jongen, geniet ervan!! Liefs, Nel (en van Arend natuurlijk ook)