DMZ

18 februari 2010 - Beijing, China

Deze ochtend ben ik heel vroeg opgestaan en heb een tour naar de DMZ genomen. De DMZ is de zogenaamde gedemilitariseerde zone tussen Noord- en Zuid-Korea. Deze zone is vier kilometer breed en ruim 248 kilometer lang en is eigenlijk de scheidslijn tussen het communistische en het kapitalistische systeem.

Vroeg in de morgen leek het allemaal een vrolijk uitje naar de Efteling, maar de gids hielp ons snel uit de droom en vertelde de realiteit. De DMZ is geen grens maar een wapenstilstandzone. Met andere woorden de twee landen zijn sinds 1953 nog steeds met elkaar in oorlog en de zone is eigenlijk het resultaat van een pauze. Elk moment kan de oorlog weer hervat worden.

Die dreiging is helaas ook heel reeel. Sinds het instellen van de zone zijn er in totaal vier tunnels gevonden die komen uit het Noorden en bedoelt zijn om een leger achter de DMZ te krijgen. De laatste tunnel is gevonden in 1990. Een van deze tunnels heb ik ook bezocht. Op een diepte van 73 meter ligt er inderdaad een vochtige tunnel van ongeveer twee meter breed en twee meter hoog. De Zuid-Koreaanse zijde van de tunnel is nu afgesloten met drie betonnen muren, waarachter mijnen en boobytraps liggen.

Dankzij de informatie van een overgelopen Noord-Koreaanse officier konden deze vier tunnels op tijd ontdekt worden. Maar naar het schijnt liggen er nog tien meer onder de grond, waarnaar nog steeds gezocht wordt. Gezien de ligging van Seoul zo dicht bij de grens zullen die ook snel gevonden moeten worden.

De lijst met incidenten over en weer is groot, dus er waren strikte regels op de bus. Overigens moesten we ook een keer overstappen op een speciale overheidsbus. Paspoorten werden gecontroleerd en tijdens de busrit in de DMZ mocht er niet gefotografeerd worden. Overal soldaten, prikkeldraad en versperringen.

Vermeldenswaardig is het treinstation dat aan de Zuid-Koreaanse zijde van de DMZ staat. Het is gebouwd voor de toekomst, maar momenteel wordt er alleen gebruik van gemaakt door Zuid-Koreaanse forensen die in een fabriek aan de Noordelijke kant werken. Een resultaat van een ontspanningsperiode tijdens het bewind van de vorige Zuid-Koreaanse president. Op het routebord staan stations aangegeven in Rusland en Europa, maar de trein gaat in werkelijkheid zover nog niet.

Een vreemde ervaring was ook om op de Dora Berg te staan en uit te kijken over de DMZ met op de achtergrond de ontboste bergen van Noord-Korea. Vanwege brandstoftekorten staat er aan de Noordelijke zijde geen boom meer overeind. Op de vlakte was met het blote oog ook de grootste vlaggenmast te zien en de grootste vlag ter wereld. Aan Noord-Koreaanse zijde welteverstaan. De vlaggenmast van de Zuid-Koreanen is ook hoog, maar niet zo hoog als die van de buren. Een onderdeel van de constante propaganda. Tot voor kort werd er over en weer propaganda verstuurd door middel van gigantische luidsprekers, maar dat gebeurt nu niet meer. Daarentegen staan borden met leuzen nog wel aan beide zijden. Evenals de gewapende soldaten die gereed staan om een invasie te keren.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Robèrt Koopman:
    18 februari 2010
    Een van de meest vreemde plekken op Aarde, 1-2 miljoen tot de tanden bewapenden mannen staan klar om de strijd aan te gaan....
    Komt het ooit nog wel goed met Korea?
    Het noorden heeft alle bomen weggehaald om de vijand beter te kunnen zien, niet omdat de brandstof op is :-)
    Timecapsules zijn leuke dingen, de wereld staat er vol mee.
    Sommige van die dingen zijn zelfs "vredwenen".

Prachtige foto's.
  2. jan en rietje:
    19 februari 2010
    Alex, "beklemmend", "beangstigend" zijn de woorden die het eerst bij mij opkomen na het lezen van jouw
    verslag.
    Ja, ik weet van de vijandschap tussen Noord en Zuid Korea maar als ik dit lees is mijn "weten" een lachertje en de werkelijkheid een nachtmerrie.
    Groeten, Rietje
    ( die weer uitkijkt naar je volgende verslag
  3. Willemijn Miedema:
    19 februari 2010
    19 februari

Ik had nog niet vernomen dat je op reis was gegaan; ik had eigenlijk verwacht dat je morgen of de gehel afgelopen week aan het bier aan het hozen was vanwege Nieuwjaar!
    Dit is echter een serieuze onderneming geworden nu je de laatste Koude Oorlog kunt ruiken..voorzichtigheid past ook een goed journalist.
  4. Alex:
    20 februari 2010
    Hi Robert,

Je hebt gelijk. Er is nog meer dan voldoende brandstof, dus de bomen kunnen blijven staan. De ontbossing is inderdaad om beter zicht te krijgen op de vijand.

Toen ik hoorde van die gigantische speakers die tot voor kort dagelijks propaganda uitbraakten, had ik wel even een deja vu moment van BB op Kinmen, Jinmen, Quemoy. Daar hield het in de jaren zeventig geloof ik wel op, maar in de DMZ zijn ze tot 2006 doorgegaan met het iedere dag laten horen van propaganda.
  5. Esther:
    21 februari 2010
    Hi Alex,

wat een rare situatie. Goed dat je verslag uitbrengt; zo komt de wereld toch beter op de hoogte van wat er werkelijk gaande is. Mis je het commentaar van de oudjes al een beetje;)

Esther
  6. Robèrt Koopman:
    21 februari 2010
    Op die Taiwaneese eilandjes vlak voor de kust van mainland China staan inderdaad van de enorme luidspreker boxen.
    Zal een BB dia voor je opzoeken en mailen.
    Die dingen zien er uit als een huiskamer speaker maar dan zo groot als een huis :-)
    Waanzin ten top eigenlijk, om zo naar elkaar propaganda te schreeuwen.
    Moet dan toch een beetje aan 1984 van Orwell denken.