Semester

16 september 2010 - Beijing, China

Al een tijdje dit blog niet meer bijgehouden (Sorry Martin), maar ik zal mijn leven vanaf nu weer beteren en trouw elke week iets erop zetten. De afgelopen twee maanden heb ik in Nederland vakantie gehouden. Hoewel vakantie? Er moest ook veel gewerkt worden. Ik ben in Leuven een weeklang student geweest aan de Katholieke Universiteit en heb een nascholing voor docenten gevolgd.

Erg leuk was dat. Vanuit de hele wereld waren docenten Nederlands als Tweede Taal naar Leuven afgereisd om hun vakkennis bij te spijkeren. Qua afstand was de docente uit Jakarta degene die het verst moest reizen, maar vreemd genoeg vonden ze de docent uit China exotischer. Wat maar aangeeft dat China nog steeds iets mysterieus heeft voor de gemiddelde aardbewoner.

Maar aan het goede leven in het Belgische taalgebied (pinteke, broodje hesp) kwam ook een einde. Vier september was ik terug in China. Het tweede thuis mag ik wel zeggen, want eigenlijk voelt Beijing al net zo vertrouwd als de Kattekse zeelucht. De temperatuur was het enige waar ik aan moest wennen. In Nederland heb ik het weken soms zo koud gehad. Achttien of twintig graden in de zomer, dat is toch van god los. Beijing trakteerde mij direct op temperaturen van dertig graden, maar met de hoge luchtvochtigheid is dat ook het andere uiterste.

Ik heb vanaf vorige week weer mijn studenten gezien en ben weer begonnen met les geven. Het klasje is flink uitgedund, aangezien vijf studenten nu in Leiden aan het studeren zijn. Toen waren er nog maar elf. Dit semester geef ik hen, naast taalverwerving en spreken, ook colleges in schrijven. Daarbij moeten er elke week teksten worden geschreven en herschreven (in de hoop dat ze sommige fouten gaan doorzien en niet meer maken).

Naast de oude garde op de campus zijn er ook veel nieuwe buitenlandse docenten bijgekomen. Afgelopen vrijdag vierden we de eerste party van het jaar met het hele wooncomplex en kon ik de hand schudden met exotische gasten uit Estonia, Finland en Litouwen.

1. Eva:
    16 september 2010
    Hee partyanimal. Klinkt alsof je weer helemaal op je plek bent nu je weer thuis bent gekomen :) Die studenten hebben geluk met jou. Snel skypen oke? Knuf
  2. jan en rietje:
    Ha Alex,
    Ik verheug me weer op al je belevenissen.
    dus ik blijf je trouwe fan.
    Groetjes
    Rietje
  3. Martin:
    hehe, eindelijk.
  4. Corry:
    19 september 2010
    Gelukkig ben je weer zicht- en leesbaar.

Gr. Corry