Semester

29 maart 2010 - Beijing, China

Mijn blog wilde ook wel eens een maandje op vakantie en dus heb ik een tijdje niets geschreven. Na mijn avonturen in Zuid-Korea moest ik alweer snel aan de slag met het voorbereiden van lessen. Het was fijn om de studenten weer te zien. Allemaal waren ze teruggekeerd naar hun ouders, die ze vaak vier maanden niet gezien hadden, om het Lentefeest te vieren.

Mijn rooster is in principe hetzelfde gebleven. Ik geef op maandag, donderdag en vrijdag les. De studenten zijn inmiddels al behoorlijk verder met hun Nederlands. Dat maakt de lessen ook een stuk interessanter. Zo kunnen ze praten over dingen die ze meegemaakt hebben of een mening geven over een onderwerp. Een aantal weken geleden ben ik ook begonnen met het geven van een cursus Nederlands.

Deze vindt plaats op zondag en is bedoeld voor geïnteresseerden. Samen met mijn collega's leiden we deze cursisten. De groep bestaat uit zes Chinese cursisten die ouder zijn dan mijn doordeweekse studenten. Sommige hebben een baan, andere studeren nog en zijn van plan om in Nederland verder te studeren. Het is erg leuk om weer met een groep beginners werken. Nog beter is dat we ons oude studieboek kunnen gebruiken. Dat betekent dat het grootste gedeelte van de voorbereiding al gedaan is. Een win-win-situatie dus.

Daarnaast geef ik ook privé-les aan een dame in Sanlitun (de diplomatenwijk). Zij heeft al twee jaar Nederlands gehad in België, maar wil dit nu weer ophalen. Ik werk nu dus met studenten die een verschillend niveau hebben. Heel interessant, maar het houd je wel bezig. Afgelopen weken kreeg ik er ook nog wat proefleeswerk bij en dan is het even doorbijten.

Vijf van mijn studenten hebben ook gehoord dat ze een beurs krijgen om in Leiden te gaan studeren. Dat is prachtig nieuws voor hen natuurlijk, maar geeft mij en mijn collega's ook veel regelwerk. Maar ach, het is een mooi vak en de zon is hier eindelijk gaan schijnen. Volgende keer meer.

1. Robèrt Koopman:
    29 maart 2010
    Gelukkig, je bent er nog. Begon me al zorgen te maken.

Goed bezig met de studenten.
    En zelfs een vijftal met een beurs om in Leiden te studeren, goede zaak.
    Straks spreekt half China nog Nederlands als je even flink doorwerkt :-)
  2. Corry:
    1 april 2010
    Hoi Alex,

Zo te zien heb je het heel druk, je bent prima bezig. Goed weer van je gehoord te hebben.

Groeten en Fijne Paashaas.

Doen ze daar aan in China?

Corry
  3. Marco:
    3 april 2010
    Hoi Alex,

Goede paasdagen toegewenst! Succes met lesgeven e.d.

Groet,

Marco en de rest