Reizen

29 januari 2010 - Beijing, China

Vier dagen zijn we onderweg geweest, met bussen en treins, maar de eindbestemming is bereikt. Op maandag hebben we ons naar Dali verplaatst, op dinsdag naar Kunming en op woensdagavond hebben we de trein naar Beijing genomen om daar vandaag rond het middaguur aan te komen. Erg vermoeiend, maar wat een landschappen hebben we voorbij zien komen.

De busreis Lijiang-Dali ging over cols met scherpe haarspeldbochten om ten slotte te eindigen aan de oevers van het Erhai meer. Onderweg reden we door stoffige dorpen en stadjes en steeds werden we getrakteerd op mooie vergezichten op de bergen rondom. Overal stak het geel van de koolzaadvelden mooi af tegen de blauwe hemel. Naar schatting heeft mijn vader honderdzestig keer gezegd dat hij graag eens wilde stoppen om een tekeningetje te maken, maar uiteraard was dat niet bij de busreis inbegrepen.

De dag erna hebben we opnieuw de bus genomen. Ondanks de regen was de route Dali-Kunming ook bijzonder fraai met passen en diepe ravijnen. Inderdaad zette mijn moeder meer dan eens haar nagels in de leuning om haar hoogtevrees te bedwingen. In de late middag kwamen we aan in Kunming. We sliepen weer in ons oude vertrouwde hotel en kregen uit dank daarvoor een suite aangeboden voor de prijs van een standaardkamer. In ruil daarvoor ben ik dan ook verplicht om wat reclame te maken: komt u nog eens in Kunming, slaap dan in het JinSui Hotel.

Op woensdagavond pakten we onze spullen voor de terugreis naar Beijing. Voor mijn vader en moeder was dit een soort van alternatieve Siberië-express, want ze waren eerder van plan om op die manier naar China te reizen. Gelukkig hebben ze dat plan uit hun hoofd gezet, want lange treinreizen zijn niet zo romantisch als ze dachten. We hebben twee nachten en een volle dag in de trein door gebracht, in totaal 38 uur. Maar op een gegeven moment wordt je de trein en de coupe echt zat en kan het landschap ook niet meer zo boeien.

Toen de trein het Weststation van Beijing binnen reed, waren we toch best opgelucht dat we naar buiten konden. Eindelijk weer thuis (voor mij dan) en nog zes dagen in Beijing voor mijn ouders.

1. Aat:
    29 januari 2010
    Lieve allemaal .Wat een prachtige reis maken jullie,geweldig om het zo allemaal te volgen .Geniet nog van de dagen die jullie samen zijn .Liefs van zus Aat .
  2. Eva:
    30 januari 2010
    Flex is weer thuis! Fijn dat jullie de lange treinreis hebben overleefd. Geniet nog van een paar dagen met elkaar! X Eev
    PS: Ik heb eindelijk weer gevlogen :D!! We spreken snel.
  3. Esther:
    Hoi daar,

wat een belevenissen! Een bed had ik niet in de tien-uur durende treinreis naar Calcutta. In plaats daarvan lag ik op een houtenplank tussen een andere plank in geklemt: dat noemen ze dan 'slaapcoupe'.
    Maar zelfs met bed kan ik me voorstellen hoe vermoeiend zo'n reis is. Wel mooie plaatjes geschoten. Ik droom ook van reizen, vooral nu ik langzaam in staat van verbinding verkeer door het studeren;)

xxEsther
  4. Hubert en Elly:
    Hallo Alex,

Zo te horen hebben jullie alle gang- en rijdbare vervoersmiddelen beproefd. Prachtige foto's, een mozaïek van landschappen, plaatsen en mensen. China is fun.

Bij ons in Holland is het helaas nog steeds winter :-((

Groetjes,
    Hubert & Elly