Dali

25 januari 2010 - Dali, China

We hebben Lijiang, tot onze spijt, achtergelaten en zijn vandaag met de express-bus naar Dali gegaan. Het dorpje BaiSha, dat dicht bij Lijiang lag, hebben we eergisteren nog een keer bezocht, maar dan met de fiets.  Het was een aangename rit door de vallei met veel fraaie fotomomenten, zodat we 's avonds met een voldaan gevoel konden gaan slapen. Alhoewel dat pas na half twaalf goed kon, omdat de plaatselijke disco tot die tijd doorging. Eigenlijk was dat het enige minpuntje aan het guesthouse waar we sliepen.

Maar goed, we zitten nu inmiddels 200 kilometer verderop in de stad Dali (u weet wel van drie eeuwenoude pagodes die tegen een bergwand staan). De busreis was adembenemend. We reden over nauwe wegen door kleine dorpjes met nog traditionele huizen en over haarspeldbochten met een oneindig uitzicht over de lagergelegen dalen. De reis duurde vier uur, maar we hebben ons geen minuut verveeld en het was eigenlijk zo voorbij. Dit was de provincie Yunnan in optima forma en dan hebben we nog maar een klein gedeelte gezien.

Morgen trekken we verder  naar de provinciehoofdstad Kunming. We stappen dan na een nachtje slapen op de trein voor een hele lange reis naar Beijing (drie dagen, twee nachten). Zolang hebben we nog nooit met de trein gereisd, dus we zijn benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Tot nu toe hebben we al zoveel indrukken opgedaan, dat we misschien wel die treinreis nodig hebben om het allemaal te verwerken.

Vanavond bijvoorbeeld aten we in een uitgestorven restaurant van een hotel. We zochten eigenlijk een Japans restaurant, maar ja, je kan niet alles hebben als je nieuw bent in de stad. Halverwege de maaltijd kwam de ober, een schriel ventje, aanzetten met een fruitschaal, die wij besteld hadden. Wat schetste onze verbazing? Er stond een Nederlands vlaggetje bovenop de watermeloen. Hoe was dit mogelijk. We schepte dus enige consternatie toen we wilden vragen hoe dat vlaggetje op de meloen kwam, want de jongen griste het vlaggetje razendsnel van de meloen en rende naar de keuken. Om later terug te keren met een simpel parasolletje.

Hij dacht dat wij Amerikanen waren en zo'n vlag als beledigend opvatten (dat zou nog eens wat wezen ;). Maar nee, wij waren Nederlanders en trots als wij zijn op onze nationaliteit, wilden wij onze vlag weer terug! Na enige uitleg begreep de ober dit en hij racete weer terug naar de keuken om onze vlag weer in ere te herstellen.

1. Karin:
    Lieve Alex,

Mooie verhalen en schitterende foto's. Het is erg leuk vanuit de kamer hier met jullie mee te reizen door het inmense China en te lezen over jullie belevenissen. De foto's zijn daarop een fraaie aanvulling.
    Geniet de laatste dagen van jullie reis en de lange treinreis die jullie voor de boeg hebben. Ben erg benieuwd hoe jullie dat ervaren.

Lieve groetjes, ook aan je ouders,
    Karin
  2. Robèrt Koopman:
    25 januari 2010
    Nederlands vlaggetje in China?
    Is Frau Antje langs geweest met haar kaasplankje? :-)

Leuk om zo'n reis te ondernemen!
  3. marga:
    Lieve allemaal,

Heb weer genoten van defoto's en het reisverslag. Zo herkenbaar allemaal. Hebben wij ook allemaal gedaan. Heerlijk om daar te fietsen, niet bestolen????

Verlang zo weer terug. Wat fijn dat jullie dit samen met alex kunnen doen. Alex, hopelijk zit je nog in China als wij onze volgende reis naar China maken, zou wel erg leuk zijn.

Jongens geniet van het land en van elkaar.

Liefs Marga
  4. Esther:
    25 januari 2010
    Ma zal het wel weer uitgegild hebben met al die haarspeldbochten en diepe afgronden;)- Hier gebeurt verder niet veel behalve regen, regen, regen en grijs weer. Engeland...zucht;). Maar mn fiets is weer gerepareerd! Da's belangrijk voor den Hollandaise...x
  5. Gerda:
    25 januari 2010
    Wat een prachtreis El en Joop, hebben de laatste fotos gezien, ook de kaart er weer bijgehaald, vind wel Kunming, maar Dali bv niet, als jullie thuiskomen gaan we het opzoeken. Dus dit is wel de reis van jullie leven lijkt me, we bewonderen het prachtige landschap. De reis gaat nu een beetje op zn laatst lopen, hoewel toch nog wel 14 dagen voor de boeg geloof ik. Ester schreef het ook al, het is hier volop winter, in lang niet vertoond. We zien de zon zelden, dan is het voorjaar des te wonderlijker straks!! Geniet nog maar jullie van de zon en fijne laatste weken. Liefs van Gerda en Piet.
  6. keesenjanna:
    26 januari 2010
    wat een mooie reis maken jullie we volgen het elke dag .geniet er maar van we vinden ook de foto's prachtig veel plezier nog voor de laatste week groetjes Janna enkees
  7. jan en rietje:
    26 januari 2010
    Wat heb ik gelachen om het "vlaggetje"
    Alex, je hebt het beeldend verteld!!!!!!!
    Rietje
    ps. We genieten van de reisverhalen.