Lentehitte

22 mei 2010 - Beijing, China

Winterjassen en truien kunnen nu definitief in de kast blijven. De temperatuur is hier flink ophoog geschoten in de laatste week. Elke dag kruipt het kwik naar de 28,29 graden met uitschieters naar 35 graden. Echt zacht lenteweer is het dus niet, maar volgens de ingewijden, die hier al langer wonen, is het ongewoon koel voor de tijd van het jaar. :p Dan vraag je je toch af wat je nog kunt gaan verwachten in juni. Smorende hitte waarschijnlijk.

Deze mooie lentedagen vul ik met lesgeven, voorbereiden en ontspannen. In de directe omgeving heb ik nu een paar prachtige paden ontdekte waar het goed mountainbiken is. Het blijft mij verwonderen dat er in deze wereldstad met meer dan 20 miljoen mensen toch nog hele rustige en mooie lanen zijn. Maar om daar te komen, moet ik mij soms wel wagen in het drukke verkeer. Dat is goed opletten, want afslaande auto's wachten niet op fietsers en daarnaast is het ook normaal dat fietsers en brommers spookrijden.

Als je daarmee rekening houdt, is het ook wel makkelijk. Je hoeft niet te wachten voor het rode licht en baant zelf een weg door het verkeer. Het merendeel van de automobilisten rijdt ook heel voorzichtig, wat ook een voordeel is.

Eenmaal op de onverharde wegen of in het privé-mountainbike-pretpark, dat ik laatst heb ontdekt, hoef je je geen zorgen te maken over auto's. Hoewel het daar ook oppassen is. Wandelaars laten daar soms hun hondje uit en ik heb ook gemerkt dat er plots een kuil gegraven kan worden op een plaats waar je twee dagen eerder nog vol doorheen knalde. Ook kan het voorkomen dat er een imker doodleuk op je route wat bijenkorfen neerzet. Laatste is heus geen aangename verrassing.

1. Je moedertje:
    23 mei 2010