Pekingnacht

7 september 2011 - Beijing, China

Peking is een aardige stad om in te vertoeven, zowel overdag als 's nachts. Sindskort heeft een goede vriend van mij, Tony Vingerhoets, mij ingewijd in de geheimen van de nachtfotografie en dus zijn we er de afgelopen dagen twee keer op uit geweest om het Olympisch park tegen het avondlicht te fotograferen.

Sinds de Olympische Spelen van 2008 ligt het park er als een toeristische attractie bij die vreemd genoeg iedere dag wordt bezocht door een miljoenmiljard Chinezen. Ik bedoel maar, noem mij een Nederlander die het Olympisch stadion in Amsterdam bezoekt als toeristische attractie... Ik denk dat je die met een lantaarntje moet zoeken. Ok, de Olympische Spelen van Peking liggen nog vers in het geheugen, dus wellicht dat over negentig jaar de belangstelling voor het Olympisch park ook wat zal teruglopen.

Desalniettemin zijn de Chinezen twee jaar na dato nog apetrots op de Spelen en de gebouwen die het evenement achter zich liet. Het Vogelnest, dat ontworpen werd door het Zwitserse bureau Herzog & de Meuron, is uiteraard de grootste publiekstrekker. Maarja, hoe krijg je dat gigantische gebouw op een creatieve manier voor je lens? We hebben ons werkelijk de zolen onder onze schoenen vandaan gelopen om een juiste hoek te vinden.

In een achteraf zijstraatje vonden we een mooie locatie die echter gedeeld werd door tientallen andere aspirant-fotografen die graag hun familie of partner op de kiek wilden zetten. Uiteindelijk kwam het Chinese energiebedrijf ons ter redding in de vorm van een transformatorhuisje. Ik ben er bovenop geklommen en heb mijn statief er neergezet. Zodoende kon ik een meter boven de massa uitstijgen en dat was voldoende om een fraai shot te maken.