Bladen

24 november 2011 - Beijing, China

De tijd vliegt voorbij en het is alweer lang geleden dat ik op mijn blog geschreven heb, waarvoor excuses. Mijn dagen worden sinds september gevuld met lesgeven. Ik geef doordeweeks twee middagen Engelse les op twee verschillende middelbare scholen. De ene klas, mijn megagroep, bestaat uit 43 kinderen en mijn andere klas bestaat uit 23 kinderen. Zulke grote klassen zijn heel normaal in China. Voor mij is het echt een uitdaging om zo'n grote groep te leiden en het gaat steeds beter.

In het weekend geef ik ook zo'n 4 tot 8 uur per keer les aan kleine kinderen van een jaar of acht. Toen ik de eerste stapjes in het vak van docent zette, had ik mij voorgenomen om nooit les te gaan geven aan kinderen (te vermoeiend en irritant). Maarja, zeg nooit nooit. Ik doe het nu toch en heb een snelle leercurve doorgemaakt, waarbij ik veel lesmethodes heb geleerd. Dat is natuurlijk nooit verkeerd.

Hiernaast heb ik dan ook nog mijn uren op de universiteit. De studenten zitten nu in hun derde jaar, waardoor de focus meer op herhalen en oefenen van het al aangeleerde ligt. Voor het merendeel kunnen ze het Nederlands goed verstaan en ook redelijk spreken. Voor mij is dat aan de ene kant makkelijk met dingen uitleggen, maar aan de andere kant verwachten ze ook meer uitdaging en prikkels. Elke keer moet je dan als docent weer uitpakken met iets creatiefs en dat is voor mij ook motiverend.

De afgelopen weken heb ik ook veel geschreven, niet op mijn blog, maar wel in diverse magazines. Sinds jaar en dag schrijf ik al columns voor CRTV, het tweemaandelijkse magazine van Chinese Radio en TV. Dit magazine wordt verspreid onder de Chinese gemeenschap in Nederland, maar wordt ook veel gelezen door China-geïnteresseerden. In editie 18, oktober/november, een column van mijn hand met de foto's die ik schoot in de provincie Shanxi. Dit magazine komt met vertraging op de website http://crtv.nl/downloads.php?cat_id=20 terecht en kan gedownload worden.

Nederlandse expats in Peking willen ook graag laten weten dat ze er zijn. Daarom geeft de vereniging VNP (Vereniging Nederlanders in Peking) vijf tot zesmaal per jaar een magazine uit. Dit blad heet De Leeuw en is ook te downloaden van hun website: http://www.nvpeking.org/index.php?page=algemeen. Voor dit magazine heb ik een soort van filmrubriekje, waarin ik iedere keer een Chinese film bespreek.

Elk kwartaal verschijnt ook het magazine Neerlandia/Nederlands van Nu met daarin een vaste column van mij. Dit magazine is het oudste tijdschrift op het gebied van de Nederlandse en Vlaamse cultuur, de Nederlandse taal, Nederlands-Vlaamse samenwerking en de Nederlandse cultuur in de wereld. Ik schrijf daarin specifiek over mijn ervaringen als docent Nederlands in China. Binnenkort komt hun nieuwste editie uit en die moet verkrijgbaar zijn in de betere boekhandel. Hun website is: http://www.anv.nl/?toon=62&mi=84.

Waar ik erg blij mee ben, is mijn medewerking aan het kwartaaltijdschrift China Nu. Dit is het lijfblad van de Verening Nederland-China en wordt door de leden gelezen, maar ook door veel China-geïnteresseerden. Voor het kerstnummer heb ik een artikel ingestuurd over het eiland Jinmen, waar ik van de zomer was. Ook met foto's van mijn hand. De website staat hier: http://www.vnc-china.nl/china_nu.htm

Tenslotte is het nieuwe jaarboek 2010-2011 van The Blue Poet Society (Boudewijn Büch genootschap) verschenen. Hierin een verslag van mijn reis naar Taiwan en het eiland Jinmen, en tevens een stuk over Büch's oosterse collegaverzamelaars. Onderstaand de inhoudsopgave.

Corry Kornman

Bibliofilie in traditioneel China

Frans Mouws
Wittem

Menno Voskuil
De eeuwigheidswaarde van een oeuvre

Mart Jansen
Liggen en staan

Corry Kornman
Berichten uit de Blauwe Salon

Jos Kunne
ik heb op het pad gestaan

Jürgen Smit
Boudewijn & een jong elysium

Alex van Egmond
Natuurschoon met hier en daar een bunker

Guus Bauer
Tijd voor vergankelijkheid

Paul Dentz
Brieven aan Olga

Joris Crabbendam
Viermaal Goethe, éénmaal Büch

Het jaarboek bevat 104 pagina's waarvan acht in kleur en is te verkrijgen voor 17,50 euro via [email protected] of via de boekhandel: ISBN-13: 978-90-77956-00-7

1. Je moedertje:
    25 november 2011
    Het jaarboek van The Bleu Poet Society
    ziet er weer geweldig verzorgd uit!
    Chapeau Alex!!!!
    ma
  2. Eva:
    27 november 2011
    Maar geen bericht over het geslaagde bezoek van Chineevje en de prof ;)?? Bezige Flexie ben je ook... houd je brievenbus in de gaten! X
  3. Marco van Egmond:
    12 december 2011
    Ha die Alex,

Nou, jij hoeft geen marketingcursus meer te volgen! Indrukwekkende hoeveelheid bezigheden... Vergeet je niet ook te fietsen tussen alle beslommeringen door?

Groet,

Marco
  4. Floris en Inge:
    22 december 2011
    Hoi Alex, wat geweldig wat jij allemaal onderneemt. Petje af dat je een klas van 43 kinderen les geeft. Doe je dat allemaal in het Engels of spreek je ook een beetje Chinees. Hoe woon je eigenlijk en heb je leuke vrienden? Is China je tweede vaderland geworden of trek je over een tijdje weer verder naar een ander werelddeel? Wij kunnen maar niet loskomen van ons Twentse land haha.
    Hoewel het Chinese nieuwjaar natuurlijk nog even op zich laat wachten wensen we je alvast een gezond en voorspoedig 2012! Liefs, Floris en Inge.
  5. Marry en Herman van Wijk:
    24 december 2011
    Lieve Alex,

Vanuit Losser een kerstgroet. We hopen dat je een paar mooie dagen hebt, ook al is Kerst misschien niet te doen gebruikelijk in China. Eerste kerstdag hier vieren we met zestien mensen. De familie Van Wijk is tamelijk uitgebreid geworden. Daphne en haar vriend Robin zijn vandaag hier om te helpen organiseren. We verheugen ons op morgen. Vanavond gaan we met z'n vieren naar de kerstnachtdienst in Glanerbrug. De dienst begint om tien uur.

Hartelijke groeten,
    oom Herman en tante Marry