Opstarten

31 augustus 2009 - Beijing, China

Gisternacht erg vroeg naar bed gegaan (zeven uur!). 's Avonds begon het te regenen en was het snel donker. In de middag waren we (ik en mijn collega's L. en J.) geland op Beijing Capital Airport. Onmiddellijk voelde de omgeving al erg vertrouwd, maar dat zou niet lang duren. Ik ben hier niet voor een vakantie, maar voor werk, waardoor er vanalles geregeld moet worden. Bijvoorbeeld een  pasje voor de kantine of een mobiel aanschaffen met bijbehorend abonnement. Tel daarbij de jetlag op en je hebt verwarring alom.

Het is allemaal even wennen dus. Gelukkig zijn mijn collega's erg hulpvaardig, anders stond ik nu nog steeds in de elektronicawinkel. Voor mijn appartement heb ik ook het nodige moeten aanschaffen, want glazen, bestek en dergelijke heb ik niet meegenomen uit Nld. Dat kon ook niet, want mijn koffer zat al tot de nok toe gevuld met lesmateriaal.

De studenten hebben zich vandaag ingeschreven op de universiteit. Ik heb mijn studenten nog niet gezien. Misschien doet zich morgen een gelegenheid voor om mij voor te stellen. Het is wel grappig om de nuldejaars te zien sjouwen met hun koffers. Soms zijn de ouders meegekomen om hun toekomstige garantie op een goede oude dag garant te bij te staan.

Ik ben erg blij met het jaartje Chinees dat ik genoten heb in Leiden. Engels wordt hier mondjesmaat gesproken, ook op de campus en dus ben je aangewezen op het Chinees en gebarentaal. Het personeel op de campus heeft al ervaring met stuntelende laowai en spreken daarom trager. Wat erg prettig is en je zelfvertrouwen oppept.

Volgende keer meer...

1. Leon:
    31 augustus 2009
    Hoi Alex,

Goed om te horen dat je eindelijk in China bent.
    Wat die communicatie betreft: je bent daar toch om de chinezen Nederlands te leren. Moet je gewoon doen wat mijn docenten vreemde talen altijd deden: alleen in de taal praten die geleerd moet worden. Is voor jou geen probleem en voor je leerlingen zeer leerzaam.

Ik hoop snel te horen hoe de eerste lessen zijn verlopen.

groeten, Léon
  2. Eva:
    31 augustus 2009
    Babe! Je bent er, het is begonnen! Waar heb je dit bericht getikt, op de uni of moest je afdalen naar een kelder ;)? Superfijn dat je naaste collega's je met eea kunnen helpen. Mis je, succes daar! X
  3. Corry:
    2 september 2009
    Hallo Alex,

Nou de kop is er af moet je maar denken. Nieuwsgierig hoe het je daar vergaat. Lijkt mij best moeilijk, maar wel heel bijzonder.
    Wens je sterkte. Ik blijf je volgen.

Groetjes,

Corry
  4. Esther:
    2 september 2009
    He broeders,

Even wennen he?! Maar alles op zijn tijd, moet je maar denken. Succes met het lesgeven volgende week!

Esther