Karstgebergte

11 februari 2012 - Yangshuo, China

Sinds 31 januari zijn mijn ouders bij mij in China. Anders dan de voorgestelde plannen zijn we niet afgereisd naar Taiwan. Door een stommiteit hadden ze het vakje van 'double entry' niet aangevinkt tijdens de aanvraag van het visum. Daardoor zouden ze niet meer kunnen terugkeren naar Beijing, aangezien ze voor Taiwan China verlaten. Politiek gezien is Taiwan een provincie van China, maar dat wil niet zeggen dat je zonder 'double entry'-visum weer kan terugkeren. Om een ingewikkeld verhaal kort te houden: Taiwan gecancelled.

Als alternatief zijn we naar Guangxi provincie gevlogen in het zuiden. Bijna vijf jaar geleden waren we daar al eens geweest. Hoewel we er toen heel kort zijn geweest, had Guilin en het landelijker gelegen Yangshuo ons erg verrast. Het vlakke platteland waar boeren nog met een os en een ploeg het land bewerken en de kneuterige dorpjes met kaartende mannen in blauwe pakken zorgt voor een nostalgische sfeer. Daar tussen in rijzen de bergen van kalksteen loodrecht op, vaak mysterieus gehuld in nevel. We moesten  gewoon eens terug om de vele dorpen rondom Yangshuo te verkennen.

Helaas zat het weer in de eerste week niet mee. Grijze luchten en veel regenval, waardoor het ijs- en ijskoud was buiten. Dik ingepakt met vele lagen kleding hebben we toch het een en ander kunnen doen, maar eigenlijk hadden we niet gerekend op zulk winterweer. We gingen immers naar het warme zuiden. Toch klaart het sinds vandaag weer wat op en spreekt het weerbericht van stijgende temperaturen. We houden de moed er dus in en gaan de komende dagen de schade inhalen.

1. Corry:
    13 februari 2012
    Dag Alex,

Weer even al je berichten gelezen. Je bent gewoon goed bezig.

Is het daar nu net zo koud als in N. de afgelopen tijd? Heel N. heeft geschaatst. Eindelijk echt winter!

Vandaag heeft de dooi ingezet.

Groeten aan je ouders,

Corry
  2. Gerda en Piet:
    14 februari 2012
    Nou El, Joop en Alex, wat een avonturen. Maar wat een pech dat jullie niet naar Taiwan konden! Heel jammer en ook pech dat het zo koud was. Zo zie je maar weer dat er altijd onverwachte tegenslagen kunnen zijn! Nu ben ik blij datjullie ergens een bloch hebben en hoop dat dit aankomt. Ik heb een SMSje gestuurd maar dat is niet aangekomen. Dus bij deze. Is het een fijne reis geworden wnt er zijn nu al weer wat eekjes verstreken en volgende week komen jullie al thuis! Veel te vertellen dan, en ik kom dan gauw eens alles horen! Het is een wonderlijk land wat ik begrijp steeds op jullie verhalen, zo groot ook, dus nogal veel cultuurverschillen hier en daar! Zijn jullie gezond gebleven? El helemaal beter geworden van de griep? En nu de temperatuur wat beter geworden? Nu hier hebben we de vorst gehad en ook de gekte over de misschien een moglijke elfstedentocht! Wat een landje hebben we hier toch, allerlei geneuzel hoe verbroederend het werkt ( de misschiene elfstedentocht] ik moet er altijd om lachen! Nu mensen, verder hier alles goed. tillie heeft haar eerste bestralingen gehad, en we hopen dat dat een beetje meevalt. We zijn blij dat we weer een beetje naar buiten kunnen, want het was erg glad steeds. Ibn de familie alles goed neem ik aan, hoor niet zo veel. Lieve mensen genieten jullie maar van alles, het is iets heel bijzonders die reis van jullie. Alex, jongen, veel succes met je leven in China, en hoop dat je een leuke baan houdt daar, in Peking of misschien in Taiwan. Veel geluk en El en Joop gauw tot ziens en dikke kus voor jullie alledrie!
  3. keesenjanna:
    23 februari 2012
    Wat een avontuur zeg jammer dat Taiwan niet doorgegaan is.maar ik hoop dat jullie toch genieten van alles.Het is natuurlijk geweldig om dit mee te maken en dat jullie gezond en wel zoveel kunnen doen.nog een weekje en dan komen jullie alweer terug.We hopen op mooie verhalen en tekeningen .groet Alex van ons en veel liefs tante Janna en oom Kees