Incheon Seoul

15 februari 2010 - Beijing, China

Sinds dat mijn ouders weer zijn teruggegaan naar Nederland zat ik weer in mijn eentje op de campus. Dat was echt oersaai en nauwelijks uit te houden. De universiteit is verlaten en het Lentefeest dat deze dagen begonnen is, maakt het er ook niet makkelijker op. Alle Chinezen gaan terug naar hun geboorteplaats om het feest met hun familie te vieren. Gevolg is dat alle restaurants en winkels voor enkele dagen sluiten.

Het was dus zaak voor mij om er even tussenuit te gaan, dus: vakantie!

Ik ben gisteren aangekomen op Incheon Airport en ben in de buurt neergestreken in een hotel. Veel kan ik nog niet zeggen over Seoul, want ik heb nog niets van de stad gezien. Vandaag ga ik naar het centrum en zal in de middag even de omgeving verkennen. Seoul heeft een paar mooie parken en paleizen.

Het voelt hier aan als toen ik voor de eerste keer in China was. Ik kon niets lezen en niets verstaan. Een echt buitenland voor mij dus. Gelukkig smakken en rochelen ze hier ook, zodat ik me toch een beetje in Beijing (thuis) waan. Daarnaast is Engels als tweede taal veel gesproken, dus de gebarentaal kan achterwege blijven.

Foto's volgen snel. Gelukkig Lentefeest vanuit Seoul.

1. Aat:
    15 februari 2010
    Hallo Alex, Een plezierige vakantie toegewenst . Groetjes van tante Aat .
  2. Mart:
    Hallo Alex,
    Allereerst natuurlijk een gelukkig nieuwjaar!
    Leve de tijger ( voorzover die nog niet verwerkt zijn in allerlei duistere brouwseltjes welke de innerlijke lusten zouden kunnen opwekken als het even mee zit).
    Natuurlijk ook een fijne vakantie (alweer?)en tot slot eet smakelijk (woef...)

mart
  3. Hubert en Elly:
    Hoi Alex,

Gong xi fa cai of gelukkig nieuwjaar.
    Ik hoop dat mijn chinees een beetje op lijkt, afgezien van de spellingsfouten.
    Gelukkig hoef ik het niet uit te spreken anders loop ik kans dat ik wartaal spreek.

Hubert
  4. Corry:
    Hallo Alex,
    Hoi Alex,

Al weer vakantie? Je hebt toch bofkonten in het leven. Wat grappig dat de taal zo verschillend is. Leren Chinezen niet een verplichte basistaal?
    Geniet er van.

Groetjes,

Corry
  5. Gerda:
    16 februari 2010
    Hello Alex, wat een reizen maak je, en wat een reis met je ouders! We hebben het allemaal een beetje op de kaart gevolgd en weten wel zon beetje waar jullie zijn geweest! Je ouders waren zeer enthousiast over het hele gebeuren en vertelden dat jij daar behoorlijk op je plek zit in Bejing en de studenten van jou snel zijn in het oppikken van het nederlands. Een compliment voor je! Wat leuk toch dat je zo snel carriere hebt gemaakt in je vak; o ja, je vader vertelde nog dat je al zoveel van het Chinees hebt geleerd dat je je heel goed verstaanbaar maakt en ook spreekt! Chapeau! Ik denk nog vaak aan de tijd dat je bij ons zondags wel eens een graantje meepikte. Toen moest je nog helemaal beginnen aan de studie. Snel gedaan vinden we. In de krant gelezen over het chinese nieuwjaar, iemand die met een chinees is getrouwd schrijft steeds een verslag hoe dat in China gevierd wordt op het ogenblik. Ja voor jou saai als alles gesloten en weg is [je vrienden]. Nu zit je dus in Seoel, weer een belevenis he, maar het heeft wel veel raakpunten met china, zon naastgelegen land. Ik doe nu colleges over de Arameeers, ruim 3ooo jaar terug in het midden oosten, buren waarschijnlijk van de Hittieten, gesitueerd in het huidige Turkije, en al die volken hebben raakpunten, in de taal, in de voorstellingen, heel boeiend! Veel is niet bekend, maar veel wordt ook wel weer opgegraven. Hier sneeuwt het op het moment, zul je wel van je ouders horen denk ik. Het wil nog geen voorjaar worden. Nou jongen geniet van je reisje, en voel je niet al te zeer allee, straks beginnen de colleges voor jou weer, en krijg je weer genoeg aanspraak. Hoop je in de toekomst weer eens te spreken over je leven daar. Reken maar dat je je ouders een fantastische vacantie hebt bezorgd! Hartelijke groeten van tante Gerda en oom Piet en geniet van Zuid Korea!
  6. Alex:
    16 februari 2010
    Vanavond heb ik een ontmoeting gehad met een oude studiegenoot uit Leiden. Zij was vorig jaar voor haar Master Nederlands als Tweede Taal in Leiden en het was zo dat we in dezelfde groep Didactiek van Vreemde Talen volgen. Toen ik wist dat ik in Beijing ging werken, heb ik haar al eens half-beloofd om ook eens Seoul aan te doen. Bij deze is die belofte dus voldoen.

Zij kan mij mooi helpen met vragen over de geschiedenis en de cultuur, en natuurlijk ook met de taal. Het is leuk om te zien dat er overeenkomsten zijn tussen de buurlanden, maar ook grote verschillen in kleding, gezinssamenstelling, gebruiken en mentaliteit.

Koraans heeft anders dan het Chinees geen verschillende tonen voor hetzelfde karakter en is dus makkelijker te leren. Wie weet, misschien iets voor later. De vakgroep Nederlands heeft hier elk jaar ongeveer 100 studenten onder zich, dat is natuurlijk even wat anders dan de 16 waar ik vier jaar mee ga doorbrengen.

In Korea kun je inderdaad nog weleens de hond in de pot vinden, letterlijk. Woef.
  7. jan en rietje:
    17 februari 2010
    Heerlijk , weer berichten van jou.
    Toevallig las ik vandaag een artikel in de Trouw over "het Chinees nieuwjaar." .
    Er wordt beschreven hoe men zo'n weekend moet
    doorbrengen. Het is, begrijp ik, een feest met veel tradities
    Het was fijn om Joop en El weer te zien en te spreken. En... wat hebben ze veel verteld. Je weet
    hoe je vader dat heel beeldend kan. Genoten.
    De portretten die hij heeft getekend waren zo mooi.
    Jan en ik hebben vandaag een heerlijke wandeling door de duinen en langs het strand gemaakt.
    Het was de laatste weken zo slecht wandelweer, sneeuw, gladheid en koud. Maar nu lonkt een beetje het voorjaar.
    Alex ik zie weer uit naar je volgende belevenis.
    Hart. gr. van Jan en
    Rietje