Goedheiligman

3 december 2010 - Beijing, China

Voor vandaag waren studenten en docenten uitgenodigd op de Nederlandse Ambassade in Peking. Op het programma stond een toespraak van de plaatsvervangend ambassadeur Willem van Ee, een ontmoeting met de echte Sint, die overgevlogen was uit Spanje, en het kijken van de film "Alles is liefde".

Met een speciaal gearrangeerde bus van de universiteit werden we naar de andere kant van de stad vervoerd. De bus was wat te ruim voor slechts elf studenten en drie docenten, maar er was nu eenmaal geen kleiner vervoermiddel voorhanden. Ongeveer een half uur voor op schema arriveerden we bij de ambassade. Aangezien het bar koud was, zijn we direct de ambassade ingegaan en hebben binnen gewacht. Mobieltjes moesten worden ingeleverd vanwege veiligheidsredenen.

Contactpersoon bij de Ambassade Chu Jing had de koffie en thee al klaargezet. Inclusief de speculaasjes, die gretig aftrek vonden bij de studenten. Om tien uur arriveerde Van Ee en verwelkomde de studenten en docenten. In zijn toespraak prees hij de studenten om hun inspanningen om Nederlands te leren. Respect voor ieders cultuur en eigenaardigheden was de kern van zijn betoog.

Zijn toespraak werd echter ruw onderbroken. Het gebonk op de deur kon maar een ding betekenen: Sint was gearriveerd, met maar liefst twee zwarte pieten. Elke student kreeg een tas cadeau van de goedheiligman met allerlei handige cultuurpropaganda. Daarna waren de docenten plots aan de beurt. We kregen alledrie een oranje mok cadeau, zodat we tijdens de koude wintermaanden onze chocolademelk kwijt kunnen.

Vervolgens konden de studenten kijken naar de film "Alles is liefde". Erg toepasselijke film vanwege het Nederlandse karakter, maar ook vanwege de tijdsperiode waarin het verhaal zich afspeelt (Sinterklaasperiode). Ten slotte werd de ochtend afgesloten met een uitgebreide lunch in de buurt van de universiteit.

1. Robèrt Koopman:
    3 december 2010
    Geweldig!
    Ging er geen schok door de zaal toen er zo op de deur gebonkt werd?
    Blijft toch bizar, Sinterklaas in Peking.
    Hoe komt hij zo snel weer hier op de daken?
    De nieuwe Chinese hogesnelheidstrein (486km/u) gaat nog niet naar Amsterdam ;-)
  2. Martin:
    4 december 2010
    robert,

sinterklaas heeft hulp van Nasa:

Alex leuk mailtje. ik stuur binnenkort mijn reactie!

gr martin