Eten

27 september 2009 - Beijing, China

Het valt moeilijk te ontkennen, maar de Chinese cultuur is vooral een eetcultuur. De geschiedenis van het land is zelfs verbonden met het voedsel. Achter elk gerecht zit een verhaal, heb ik me laten vertellen. Daarom een blogje over eten.

In de middag eet ik vaak in de docentenkantine, waar het eten opgeschept kan worden op metalen plaat met vakjes. Naast rijst, zijn er altijd dumplings, gestoomde broodjes en stukken watermeloen aanwezig. Wat er nog meer kan worden opgeschept, verschilt per dag: kip, vis, rund of varken, en dat soms samen. Vaak zijn er meerdere gerechten zodat je dingen kunt uitproberen.

De ene dag zit je te kluiven op kippentenen, en de andere ben je een uur bezig met het ontleden van een visje. Dat laatste is niet mijn favoriete bezigheid. Chinezen zelf zijn er heel bedreven in om het vleesgedeelte van de graten te scheiden, maar dat komt enkel omdat ze er mee opgegroeid zijn. De keuken is vooral gericht op de noordelijke stijl. Helaas schotelt deze keuken nogal vaak vettig eten voor, waardoor het zaak is om ook eens uit te wijken naar een andere keuken.

Vanavond heb ik twee haltes met de bus afgelegd om te gaan eten bij de Koreaan. Op de campus zit overigens ook een Koreaan annex Japanner, maar deze schijnt niet te kunnen kiezen tussen Korea en Japan. Overigens heeft de keuken daar ook een westers luchtje, dus vandaar dat ik even uitweek.

Bij de Koreaan op twee haltes van de campus had ik koude noedels besteld. Eigenlijk had ik er nog nooit van gehoord, maar het plaatje zag er niet verkeerd uit. Na een kleine tien minuten kreeg ik een dienblad voorgeschoteld met verschillende bakjes. In het ene vierkante bakje lag een fraai bergje noedels, afgewerkt met een paar snippers zeewier. In een ander klein rond kommetje lagen gesnipperde bosui, gember en een toefje wasabi. Verder was daar nog een identiek kommetje met ijs en soja. Het geheel werd afgemaakt met wat rauwe salade van kool, zeewier en wolkoorpaddestoelen.

De werkwijze was als volgt: je dipte de noedels in de ijssoja en schoof het vervolgens in je mond. Af en toe kon je een reepje zeewier of paddestoel erbij nemen of wat pittige wasabi toevoegen. Ik moet zeggen, het smaakte uitstekend. Een aanrader dus voor de volgende keer. Wellicht probeer ik dan weer eens iets anders.

1. Eva:
    28 september 2009
    Babe dat klinkt best lekker! Een soort kruising van ijs en sushi, dat lijkt Chineevje wel wat dat snap je haha :D
    Ik mis je. X
  2. Alex:
    Eevje
    Ik heb de sushi maar even laten staan, want die had ik in de middag al gegeten. Maar inderdaad is dat een mooie combinatie: sushi en ijs samen en dit dan natuurlijk overgoten met een flinke drab koffie. Hmmm.
  3. Robèrt Koopman:
    28 september 2009
    Eten is overal belangrijk :-)

Maar eten wat je moet ontleden is ook niet mijn favoriet, het moet gemakkelijk naar binnen kunnen.
    Koreaans eten is wel lekker, heb ik eens gedaan in Amstelveen tussen de Koreanen.
  4. marga:
    lieve alex,

net met je moeder gesproken. Heb begrepen dat het prima met je gaat. Als ik je mailtjes lees verlang ik weer naar china zeker ook om het eten. Een vraagje. Zit op het ogenblik in Turkije en heb een vriend die leraar in engels is. Hij wil graag het adres hebben om ook in china les te gaan geven. Kun jij mij dat toesturen naar mijn email?
    Heb gehoord dat je naar shanghai gaat om een vriendin te bezoeken. Heerlijk om zo te reizen en ook nog te werken.
    Hoopgauw van je te horen.

Liefs Je (tante) Marga
  5. Je moedertje:
    28 september 2009
    Hoi lieverd , wat eten we weer lekker!!!
    Tot gauw. veel liefs ,pa en ma
  6. Aat:
    1 oktober 2009
    Hallo Alex ,Erg leuk om je zo te volgen ,het ga je goed .Groetjes van tante Aat .
  7. Corry:
    1 oktober 2009
    Hallo Alex,

Als je maar niet te dik wordt door al dat lekkers!
    Is het overigens nu feest daar? Ik las zoiets in de kranten. Heeft iedereen dan vrij?

Groetjes,

Corry
  8. Je moedertje:
    2 oktober 2009
    Hoi Alex,
    Ben je al in Sjanghai?
    doe de groeten aan Sue, heel fijne dagen toegewenst!!!
    veel liefs.
  9. wil van beelen:
    2 oktober 2009
    Hallo Alex, wat schrijf je toch leuk! Hoe was het feest gisteren tgv het 60 jarig bestaan?
    Beleef maar veel mooie avonturen, is voor ons ook leuk om te lezen.
    Gr.van tante Wil