2010

1 januari 2010 - Beijing, China

Vannacht, zeven uur vroeger dan in Nederland, is het nieuwe jaar begonnen in Beijing. Echt veel was er niet van te merken. Geen vuurwerk of grote straatfeesten. In de lobby van het gebouw waar ik woon, werd er een bescheiden Oud en Nieuwparty gehouden om het jaar in te luiden. En dat was het wel zo beetje.

De laatste dag van het jaar begon echter met een vreemd voorval. Om half drie 's nachts werd ik wakker van gebonk op mijn deur. Ik heb even geluisterd en door de deur heen gevraagd wie deze persoon wel mocht wezen. Het bleek een Chinees te zijn en hij wilde er graag in. Hij was mijn vriend, zei ie. Aangezien ik geen vrienden heb die midden in de nacht langskomen, heb ik hem maar verzocht om weg te gaan.

Nouja, dat deed ie niet. De situatie werd een beetje angstig toen hij bleef bonken op mijn deur. Ik wist niet goed wat te doen? De receptie bellen? Maar waar vind ik dat nummer? Politie? Nee, dat duurt twee uur voordat ze komen.

Plotseling schopte hij met één trap mijn deur open en stond ie binnen! Hoe bizar kan een nachtmerrie zijn? Maar dit was echt!!!

Vreemd genoeg besefte hij plots wat hij aan het doen was en waar hij was (of niet moest zijn), want hij stamelde gelijk: "sorry, sorry". Het bleek dat hij een glasje teveel op had en zich vergist had in een verdieping. Ik heb hem (zo mak als een hondje was hij ineens) meegenomen naar beneden naar de receptie en de dienstdoende huishoudster wakker gemaakt. Veel kon zij ook niet doen aan mijn kapotte deur en dus werd de reparatie uitgesteld naar de volgende ochtend. De Chinese man, die dus ook in hetzelfde gebouw woonde, werd naar zijn eigen kamer gestuurd.

Ik heb de rest van de nacht niet echt goed kunnen slapen. Mijn deur kon niet meer op slot, maar ach, als je die deur met één trap openkrijgt, kun je net zo goed geen deur hebben.

De volgende dag is de boel weer hersteld en de Chinees kwam, nuchter, in de middag uitgebreid zijn excuses maken. Echt afgesloten is de zaak daarmee voor mij ook niet. Ik denk erover om een verhuizing te regelen naar een ander gedeelte van het gebouw. De deuren zijn daar ook van bordkarton, maar tenminste is het beter beveiligd. In het gedeelte waar ik nu woon kunnen vreemden in en uitlopen en verblijven vaak tijdelijk gasten.

Om toch nog positief af te sluiten heb ik wat winterse plaatjes toegevoegd van het Zomerpaleis waar ik vandaag ben geweest.

Beste wensen voor het nieuwe jaar en een goed 2010.

1. Robèrt Koopman:
    1 januari 2010
    Wat een bizar verhaal zeg!
    Kan me goed voorstellen dat je opeens een groot gevoel van onveiligheid over je heen krijgt.

Succes met de verhuizing!
  2. Tao:
    1 januari 2010
    Alex, mooie foto's van een Peking in de winter! Heb je op die natuurijs geschaatst?
    Inderdaad een bizar verhaal. Je kan jouw naam en jouw functie in het chinese en in het engels op een bordje schrijven en dan op jouw deur plakken. PLUS: "非请莫入". Je krijgt vast veel respect van jouw medebewoners in die gebouw. Tao
  3. Coen:
    1 januari 2010
    Ja Alex, ik kan begrijpen dat zo'n voorval bij jou de deur dicht doet. Sla de informatie op, zodat je je kleinkinderen later wat te vertellen hebt als ze weer eens zeuren om een spannend verhaal.

Ik wens je alle goeds in het nieuwe jaar.

Coen
  4. Aat:
    2 januari 2010
    Hallo Alex ,Een goed en gezond 2010 wil ik je toewensen.Ik hoop niet dat je nog meer van die rare mensen meemaakt .Geniet ervan als je ouders er zijn .Groetjes van tante Aat .
  5. Gerda:
    3 januari 2010
    Hallo Alex, wat een gek verhaal, maar niet echt leuk he, want je moet toch het idee hebben dat niet iedereen maar de deur open kan trappen. Leuk om weer wat van je te lezen, ik ben blij dat je zeveel vrienden en familie hebt die af en toe eens wat schrijven! Nu ik weer, het gaat wel goed met jou, dat hoor ik natuurlijk vaak van je ouders, dus blijf wel op de hoogte. Je moet daar maar een poosje blijven, want je leert de taal op deze manier wel snel. En erg leuk dat je ouders binnenkort komen, wat een voorrecht, dat
    ze nog zin hebben om zon grote reis te maken zeg, en voor jou heel gezellig, want je zit toch maar in eenvreemd land, hoewel je er al wel wat van af weet.! nou jongen in ieder geval een heel gelukkig nieuwjaar zonder boeven die dronken komen binnenvallen! Hier alles goed, een beetje sneeuw, en wat vrieskou, zijn we ook sinds lang niet meer gewend. En op naar wat meer licht: dus het voorjaar! Het ga je daar goed Alex, hartelijke groeten van tante Gerda en oom Piet!
  6. Je moedertje:
    5 januari 2010
    Hoi lieverd,
    wat een prachtige foto's!
    tot gauw.
  7. Esther:
    8 januari 2010
    He Alex,

Beste wensen voor 2010! Zijn de ouwe luitjes inmiddels aangekomen? Ik hoop dat jullie een leuke tijd zullen hebben en dat er geen dronken Chinees meer midden in de nacht met de deur in huis komt vallen;) Groeten aan pa en ma, hou ze 'n beetje in de gaten.

Esther